بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

زنان و ریزش مو: علل احتمالی

آیا شما نیز دچار ریزش مو هستید؟ آیا می دانید چه راه حلی وجود دارد؟

بهترین راه برای درک کردن مشکلات رشد مو، تصور یک باغ است. چگونگی رشد این باغ نتیجه آن چیزی است که "زیر زمین" اتفاق می افتد.

وندی رابرتز ، متخصص پوست و مو در کالیفرنیا می گوید: "مانند یک باغ، چرخه طبیعی مو باید به محصولی به نام مو منجر شود." 

و مواردی که با این چرخه تداخل دارند، شامل دارو ها، بیماری ها، عفونت یا مواد شیمیایی است. آنها می توانند توانایی رشد مو را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین هر چیزی که بتواند این چرخه را متوقف کند، می تواند باعث ریزش مو شود.

"اگرچه ریزش مو ممکن است به نظر برسد که تنها یک مشکل برجسته تر در مردان است اما زنان نیز به شدت در معرض این مشکل قرار دارند. بیشتر خانمها آن را در دهه 50 یا 60  زندگی دچار این مشکل می شوند.

راهی برای رشد

مو در سه چرخه مختلف رشد می کند: آناژن، کاتاژن و تلوژن. حدود 90٪ موهای روی سر در مرحله آناژن یا مرحله رشد قرار دارند که در هر جایی بین دو تا هشت سال ادامه دارد. کاتاژن یا مرحله انتقال، به طور معمول 2-3 هفته طول می کشد ، که در طی آن فولیکول مو منقبض می شود. در طول چرخه تلوژن، که حدود دو تا چهار ماه طول می کشد، مو استراحت می کند.

اکثریت قریب به اتفاق موهای روی پوست سر، رشد می کند. فقط در حدود 10٪ رشته ها در هر زمان و در حال گذار یا استراحت هستند. مو برای بیشتر افراد سالانه حدود 6 اینچ رشد می کند.

بر طبق نظریه آکادمی پوست آمریکا، اکثر مردم هر روز بین 50 تا 100 رشته مو از دست می دهند. رابرتز گفت، در روزهایی که موها شسته می شوند، افراد می توانند تا 250 رشته مو از دست بدهند. اما در تلاش برای نگه داشتن مو ، از شستن اجتناب نکنید ، زیرا به هر حال سرانجام از بین می رود.

علائم دیداری دیگری نیز وجود دارد، اگرچه موهای مردان تمایل به ریزش از پیشانی یا تاج سر دارند، اما مو زنان تمایل به نازک شدن در قسمت سوم تا نیمی از پوست سر دارند، ممکن است قسمتی را ببینند که به تدریج گسترده تر می شوند یا بیشتر از حالت طبیعی پوست سر مشخص است

راجرز می گوید وقتی بیمار با نگرانی در مورد ریزش مو مواجه می شود، ترکیبی از روش های تشخیص وجود دارد. کار مقدماتی خون معمولاً انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که غده تیروئید یا یک بیماری خود ایمنی مقصر نیست

در ژنهای شما

ممکن است شما سابقه خانوادگی ابتلا به ریزش مو داشته باشید. در صورت داشتن موارد مشابه احتمال ریزش مو بیشتر است. 

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، آلوپسی آندروژنتیک بیماری ارثی است که حدود 30 میلیون زن آمریکایی را مبتلا می کند و رایج ترین نوع ریزش مو است. اگرچه این بیماری اغلب در اواخر دهه 50 یا 60 رخ می دهد ، اما در هر زمان و حتی در سال های نوجوانی نیز ممکن است ایجاد شود.

به طور معمول ، هر بار که یک فولیکول طبیعی مو ریخته می شود، موهایی با اندازه مساوی جایگزین می شوند. راجرز می گوید ، اما در خانم هایی که ریزش مو با الگوی زنانه دارند ، موهای جدید ریزتر و نازک تر از موهای قبلی است.  در واقع در این حالت فولیکول های مو در حال کوچک شدن هستند و سرانجام رشد آنها به کلی کاهش می یابد.

علت های ریزش مو

راجرز می گوید اگر فولیکول های مو از نظر اندازه یکنواخت باشند ، یا ریزش مو ناگهانی باشد ، احتمالاً علت ناشی از وراثت یا وضعیت پزشکی دیگری است. 

شایع ترین علت برای ریزش مو شامل بارداری، اختلالات تیروئید و کم خونی است . راجرز می گوید، سایر موارد شامل بیماری های خود ایمنی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و شرایط پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک است.

اگرچه بین یائسگی و ریزش مو ارتباط وجود دارد ، رابرتز می گوید که فکر نمی کند ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد.

دلایل دیگر ریزش مو شامل استرس شدید است. آسیب های جسمی مانند جراحی یا بیماری شدید؛ کاهش وزن چشمگیر در مدت زمان کوتاه نیز می تواند علت باشد.

نازک شدن مو و لکه های طاس به طور شگفت آور در خانم ها شایع است.


یکی دیگر از علت های نازک شدن مو خودبخود است. مدل موهایی مانند آسترنس یا بندهای خیلی تنگ می توانند باعث ریزش مو شوند که به آن آلوپسی کششی گفته می شود.

رابرتز می گوید ، همه کارهایی که زنان برای دستکاری موهای خود انجام می دهند از جمله رنگ کردن، دکلره، بد برس کشیدن به موها، خشک کن ها و اتوی مو می تواند منجر به آسیب و شکستگی شود. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.