بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بیماری هموروئید یا بواسیر چیست و درمان آن چگونه است ؟

شرح بیماری :

بواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشادشده‌ ( واریسی‌) در راست‌ روده‌ یا مقعد. بواسیر ممکن‌ در مجرای‌ مقعدی‌ (بواسیر داخلی‌) یا در مدخل‌ مقعد (بواسیر خارجی‌) واقع‌ شده‌ باشد. بواسیر ممکن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونریزی‌ بدان‌ پی‌برده‌ شود.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر در همان‌ جایی‌ که‌ بواسیر بوده‌ است‌ یک‌ برجستگی‌ سفت‌ تشکیل‌ شود.
اگر بواسیر باعث‌ درد شدید می‌شود که‌ با درمان‌های‌ ذکر شده‌ در بالا تخفیف‌ نیابد.
اگر خونریزی‌ زیاد باشد (بیش‌ از مقداری‌ که‌ در قسمت‌ علایم‌ ذکر شد). البته‌ باید به‌ یادداشت‌ که‌ خونریزی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از علایم‌ اولیه‌ سرطان‌ باشد.

شیوه های جدید معالجه هموروئید (بواسیر) :

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد را در سنین مختلف چه جوان و چه پیر مبتلا می کند اما بسیاری افراد به علت شرم از بیان آن و مراجعه به پزشک خودداری می کنند.

مقاله زیر به شیوه هاى جدید درمان این بیمارى مى پردازد.شما ممکن است با اسم هموروئید آشنا نباشید ولى حتماً کلمه بواسیر را شنیده اید. بایستى متذکر شد که هموروئید همان بواسیر است و یکى از بیمارى هاى شایع جراحى است و حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالاى ۳۰ سال در طول زندگى خود به این بیمارى مبتلا مى شوند.
• هموروئید چیست ؟

هموروئیدها بالشتک هاى عروقى طبیعى هستند که در ناحیه کانال مقعدى در قسمت ۴ سانتى مترى انتهاى روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهاى داخلى و خارجى مى گویند.

هموروئید ها ارگان هاى طبیعى این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست مزاج و یا اسهال مى توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک هاى عروقى متورم و دچار پارگى و زخمى شده و به صورت خونریزى و بیرون زدگى و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج خود را نشان دهند.
• انواع هموروئید:

هموروئیدهاى داخلى از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم مى شوند.
درجه اول: خونریزى بدون بیرون زدگى
درجه دوم: خونریزى همراه بیرون زدگى که خودبه خود جا مى رود
درجه سوم: خونریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا مى رود
درجه چهارم: خونریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا نمى رود
هموروئیدهاى خارجى معمولاً به صورت یک برجستگى خارجى در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم همراه است.
• چه عواملى باعث ایجاد هموروئید مى شود؟

علت واقعى هموروئید مشخص نیست. ولیکن عوامل مهم و موثر در بروز آن عبارتند از:
۱- یبوست مزمن
۲- اسهال مزمن
۳- زور زدن موقع اجابت مزاج
۴- نشستن طولانى مدت در توالت
۵- افزایش سن
۶- عوامل ارثى
۷- حاملگى
۸- تحرک کم
۹- مصرف غذاهاى کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل و…

درمان به روش لیزر :

یکى دیگر از روش هاى جدید براى معالجه هموروئید درمان بواسیر بدون عمل لیزر است که در نهایت برش و برداشتن بافت هموروئیدى است که با امواج لیزر صورت مى گیرد که روشى گران است و مزیت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور کلى امروزه گرایش به اعمال جراحى سرپایى بخصوص رابربندینگ و روش DG – HAL رو به افزایش است و استقبال جراحان از این روش رو به فزونى است، که هر دو روش مذکور در سال هاى اخیر در ایران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.

هیچ کس، به غیر از یک متخصص روده و مقعد، دوست ندارد در مورد بواسیر صحبت کند. اطلاعات کمی در مورد این بیماری در میان عموم وجود دارد، و از طریق رسانه های گروهی نیز اطلاعات کمی ارائه می شود، از اینرو افراد معمولاً تصور می کنند که این بیماری جزء بیماری های نادر است. درصورتی که برخلاف این تصور، افراد بسیار زیادی به آن مبتلا می شود. برطبق تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۱ بر این بیماری انجام گرفت، مشخص شد که حدود ۱۰۰ میلیون امریکایی به آن مبتلا هستند.
مبتلایان بسیاری، احتمالاً از روی خجالت، به دنبال درمان آن برنمی آیند. برای این دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسیار دردناک و عذاب آور خواهد بود.
اما برای مبتلایان و همچنین آن دسته از افراد که به این بیماری مبتلا نیستند خبر خوبی داریم: راه های بسیاری برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد.
مطالب مرتبط: جراحی هموروئید

فیستول چیست؟ درمان فیستول با لیزر

چنانچه ارتباط نامتعادل و غیرعادی به صورت یک لوله، بین اندام ها و یا رگی که دارای بافت پوششی است ایجاد شود، عارضه ای به نام فیستول ایجاد می شود. چنانچه این پرسش برای شما ایجاد شده که فیستول چیست؟ باید بدانید فیستول بیماری است که ممکن است در بخش های خاصی از بدن ایجاد شود. اما اصلی ترین مکانی که اغلب دچار این بیماری می شود، مقعد می باشد. براساس طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت این بیماری می تواند در محدوده چشم، در سیستم گردش خون، سیستم تنفسی، در سیستم گوارشی، سیستم ماهیچه‌ای، در سیستم ادراری تناسلی و به علت بیماری های مادرزادی ایجاد شود. اما باید به طور اختصاصی می توان در ارتباط با فیستول مقعد بیان کرد که، در اطراف روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که با ترشح موادی نقش به سزایی در سلامت بدن ایفا می کنند. ترشحات این غدد به داخل روده ی بزرگ تخلیه می شود. اگر این دهانه ها بسته شوند، غدد دچار عفونت (آبسه) می گردند. اما لازم به ذکر است که هر آبسه ای سبب ایجاد فیستول نمی شود.

فیستول و درمان آن با لیزرفیستول و درمان آن با لیزر

می توان گفت بهترین راه درمان فیستول با لیزر می باشد. با بررسی مزایای لیزر نسبت به جراحی باز می توان به این مسئله پی برد. در عمل با لیزر از بی حسی موضعی استفاده می شود بنابراین احتیاجی به بیهوشی و بستری شدن بیمار در بیمارستان نمی باشد. خونریزی ناشی از عمل با لیزر در مقایسه با جراحی بسیار کمتر است. برخلاف جراحی که دوران نقاهت یک تا دو ماهه دارد، با این روش فرد به راحتی می تواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد. به وسیله عمل با لیزر فرد دچار درد شدید نمی شود و به نسبت عمل با جراحی درد کمتری احساس می کند.

شقاق چیست؟ شیوه درمان شقاق با لیزر

شقاق (فیشر) ترک و یا زخمی است که در مقعد ایجاد می شود. این ترک بسیار دردناک است و اغلب با خون ریزی همراه است. علت ایجاد این بیماری در افراد، متفاوت می باشد. اما به طور ثابت در اکثر بیماران این مشکل با تغییرات اجابت مزاج از قبیل یبوست و اسهال ایجاد می شود. در برخی از موارد گفته می شود که فیشر در اثر کاهش خون رسانی به ناحیه پشت مقعد ایجاد می شود چرا که این شقاق در ناحیه ی خلفی مقعد بیشتر بروز می کند. از نظر میزان شیوع میان مردان و زنان نیز، می توان گفت به طور یکسان است، اما به نسبت در افراد بالغ بیشتر مشاهده می گردد.

  • انواع شقاق
  • نشانه های بیماری شقاق یا فیشر
  • پیشگیری از ابتلا به شقاق
  • روش های درمان شقاق
    • درمان شقاق با لیزر
    • مراقبت های پس از درمان
    • لیزر در هر دو نوع شقاق قابل استفاده است. برای شقاق حاد از لیزرهای با توان پایین استفاده می شود. هفته ای ۲ تا ۳ جلسه و در مجموع تا ۱۲ جلسه این کار می تواند ادامه داشته باشد. برای درمان شقاق پیشرفته یا مزمن از لیزرهای با توان بالا استفاده می شود. با این روش زخم شقاق و زایده پوستی آن برداشته می شود و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود. از مزایای استفاده از لیزر در این عمل این است که برخلاف جراحی، هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و فرد دچار بی اختیاری در دفع مدفوع نمی شود. چنانچه فرد بیمار دچار سایر بیماری های مقعد باشد به طور همزمان می توان آن را درمان کرد. احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی در این روش به صفر می رسد. عمل به صورت سرپایی می باشد و فرد پس از استراحت کوتاهی به زندگی طبیعی خود بازمی گردد. از سایر مزایای این روش عدم نیاز به بیهوشی است. هم چنین نسبت به جراحی باز، پس از عمل درد کمتری احساس می شود.
    • اطلاعات بیشتر: درمان شقاق با لیزر 

کیست مویی و درمان آن با لیزر

کیست مویی در بیشتر موارد یک بیماری ژنتیک است که طی آن موهای ناحیه انتهای ستون فقرات یا در اصطلاح عامه مردم دنبالچه، به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست حرکت داشته باشد و بیرون بزند؛ مستقیماً بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. در نهایت باعث ایجاد حفره در بدن می شود که دور آن را با توده و کیست محدود نموده و به مرور زمان داخل این توده ترشحات جمع شده التهاب ایجاد می شود. در برخی از موارد با ترشحات چرکی و یا درد زیاد و یا هر دو این موارد همراه است و یا اینکه بر روی این التهاب یک سوراخ کوچک ایجاد شده و این چرک تخلیه می شود. برای کسب اطلاعات در این زمینه که بیماری کیست مویی چیست؟ با ما همراه باشید.
به طور کلی کیست مویی یکی از بیماری های شایع قسمت انتهای ستون فقرات ( دنبالچه) است که فرد مبتلا در این ناحیه دچار برگشت مو می شود. در اصطلاح پزشکی به آن کیست مویی یا سینوس کیست مویی اطلاق داده می شود.
کیست مویی یکی از بیماری های شایع است به گونه ای که برخی از صاحب نظران براین باور هستند که در زمان جنگ جهانی دوم، این بیماری بیشتر در میان افرادی که از ماشین های نظامی که بسیار خشک بودند و کمک فنر های خوبی نداشتند و یا سربازان رویت شده است. لذا علت به وجود آمدن بیماری کیست مویی را در این افراد، نشستن طولانی مدت و یا ضربه خوردن می دانستند. به طور کلی به بیماری رانندگان جیپ معروف شده بود. اما پس از گذشت سال ها و انجام تحقیقات متعدد به این باور دست یافتند که جیپ ها تنها بروز علایم بیماری کیست مویی را تسریع می بخشد.

درمان بواسیر(درمان هموروئید)

جهت درمان بواسیر (درمان هموروئید) هایی که رشد کرده اند و دیگر روشهای خانگی برای درمان آن کارساز نیست، باید حتما به دکتر متخصص بواسیر مراجعه گردد. دکتر برحسب نوع و درجه بیماری یکی از روش های درمانی را پیشنهاد میدهد. برای آشنایی با این روش ها می توانید با ما همراه باشید.