بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

شباهت و تفاوت شقاق و بواسیر یا هموروئید برای تشخیص و درمان مناسب

منبع کلینیک زارعی

به منظور بررسی تفاوت شقاق و بواسیر لازم است به بررسی این بیماری ها بپردازیم تا با ماهیت این آنها آشنا شوید.

بیماری بواسیر با نام هموروئید نیز شناخته میشود. منظور از این بیماری اتساع و گشاد شدن عروق مقعدی است. این عارضه در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد می شود و همراه با نشانه هایی از جمله درد، سوزش، خارش، خونریزی است و در مراحل پیشرفته تر با زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد نمایان می شود.
بیماری شقاق یا همان ترک مقعدی به ایجاد زخمی عمیق و طولی در دیواره مقعدی گفته می شود. این زخم به علت قرار گرفتن در ناحیه ای حساس معمولاً ملتهب و خارش دار است. شقاق نیز بر اثر وارد آمدن فشار زیاد به مقعد ایجاد می شود و علائمی مانند درد، سوزش، خارش، خونریزی و … را ایجاد می کند. حال که با ماهیت این بیماری ها آشنا شدید به بررسی تفاوت شقاق و بواسیر می پردازیم :

تفاوت شقاق و بواسیر

از مهمترین تفاوت های شقاق و بواسیر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • نحوه درد : درد ناشی از بواسیر مداوم بوده و فرد در تمام طول روز این درد را احساس می کند. در صورتی که درد ناشی از شقاق مقطعی ولی تیر کشنده است. این درد معمولاً هنگام اجابت مزاج و پس از آن احساس شده و همین امر موجب می شود، فرد از رفتن به دستشویی را به تاخیر اندازد.
  • تفاوت در نشانه های ظاهری : همان طور که در عکس بواسیر مشخص است موجب بیرون زدن بافت های گوشتی زائد از مقعد می شود در حالی که شقاق یا فیشر موجب بروز زخمی طولی در دیواره مقعدی می گردد.
  • درمان : اغلب موارد شقاق و بواسیر با استفاده از درمان های خانگی قابل رفع است اما درمان بواسیر با روش‌های خانگی قطعی نبوده. در مقابل شقاق به جز مواردی محدود با درمان های خانگی و رعایت برخی نکات قابل رفع است.

شباهت  شقاق و بواسیر

تا به حال در رابطه با تفاوت شقاق و بواسیر توضیح دادیم اما خوب است بدانید این دو بیماری بی شباهت به یکدیگر نبوده و علائم و علت هایی مشترکی دارند که موجب شده تشخیص هر دو آنها از یکدیگر برای بیماران به سختی انجام شود. برخی از مهمترین شباهت های این دو بیمار به این شرح است:

  • در درجه اول خوب است بدانید هر دوی این بیماری ها در دسته بیماری‌های مقعدی قرار دارند.
  • مهمترین علت هر دوی این عارضه وارد آمدن فشار به مقعد در اثر عوامل مختلف است و مهمترین آن یبوست می باشد.
  • این بیماری ها علائم مشترکی از جمله درد، خارش، خونریزی، التهاب و سوزش را ایجاد می کنند.

با وجود همه این نکات در صورت که به مبتلا شدن هریک از این بیماریها شک دارید، به نشانه ها و علائم و اکتفا نکنید و به منظور بررسی های بیشتر با پزشک متخصص مشورت کنید. حتی اگر قصد انجام درمان های خانگی برای برطرف کردن این بیماری ها را دارید قبل از انجام هر اقدام با پزشک مشورت کنید. در مواردی انجام درمان های خانگی و سر خود نه تنها به بهبود شرایط کمک نکرده بلکه در تشدید آن نقش دارد.


عوارض کیست مویی و اهمیت درمان به موقع و قطعی کیست پیلونیدال

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال عارضه ای عفونی است که بیشتر در جوانان و افرادی که اضافه وزن دارند، همراه با عوارض خطرناکی مشاهده می شود. این عارضه در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود که در نتیجه آن کیستی حاوی مو بر روی پوست ظاهر می شود. این بیماری همراه با درد شدید، عفونت، تورم، التهاب و ….ظهور می کند و نیاز به مراقبت و درمان های خاصی دارد، زیرا در غیر این صورت کیست عفونت کرده و مشکلات مختلفی را به همراه خواهد داشت.

روش های درمانی متفاوتی برای این بیماری وجود دارد، که هر یک بسته به میزان پیشرفت بیماری و وضعیت بیماری انتخاب میشود، اما بهترین روش درمانی که برای بهبود این بیماری توصیه شده، و درمان قطعی محسوب می شود، انجام لیزر درمانی است. با انجام یک بار لیزر می توان بدون درد و خونریزی برای همیشه از این بیماری خلاص شد.

عوارض کیست مویی

کیست مویی جزء بیماری های پیشرونده است یعنی علائم بیماری با گذشت زمان شدت می یابد. در صورتی که نسبت به درمان این عارضه بی توجهی باشید و یا روش درمانی مناسبی را برای درمان انتخاب نکنید، دچار عوارض این بیماری خواهید شد.

برخی از مهمترین عوارضی که در صورت عدم درمان کیست مویی ایجاد می شود، به این شرح است:

  • آبسه : این بیماری در اغلب موارد ناشی از عدم درمان به موقع آبسه ایجاد شده و بیماری عفونی است، همچنین اگر درمان آن به موقع انجام و یا با روش درست انجام نشود، عفونت در زیر کیست تجمع کرده و منجر به بروز آبسه خواهد شد. در صورتی که کیست ، آبسه شود، عفونت گسترش یافته و عمق کیست بیشتر خواهد شد.
  • درد شدید : در صورت بی‌توجه نسبت به درمان کیست مویی، علائم آن شدت می‌یابد و به درد آن افزوده می‌شود.
  • عفونت سیستمیک : در صورتی که برای درمان عفونت ایجاد شده، اقدامی نکنید، عفونت گسترش یافته و کل بدن را درگیر می‌نماید.
  • سرطان : از عوارض نادر بی توجهی به درمان این بیماری برای مدت طولانی، ابتلا به سرطان کارسینوم سنگفرشی یا همان سرطان پوست است. این بیماری به راحتی قابل درمان نبوده و حتی ممکن است مرگ را در پی داشته باشد.

اهمیت درمان به موقع و قطعی کیست مویی

درمان سینوس پیلونیدال اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت بی توجهی علائم و نشانه های بیماری تشدید می شود و در این صورت نه تنها این بیماری شدت می یابد، بلکه فرآیند درمان نیز با اختلال مواجه شده و حتی ممکن است درمان مشکل تر شود. به علاوه اگر درمان به طور کامل انجام نشود، ممکن است عوارض و خطرات دیگری پدید آید.

عوارض درمان ناقص کیست مویی

مهمترین عامل در نتیجه گیری از درمان انتخاب روش صحیح و موثر درمان است. زیرا در صورتی که درمان این بیماری به طور کامل انجام نشود، عفونت و آلودگی همچنان باقی مانده و این امر ریسک عود مجدد بیماری را افزایش می دهد. اگر درمان به درستی صورت نگیرد در حدود 50% از بیماران شاهد عود مجدد عارضه خواهیم بود. پس هنگام انتخاب روش درمانی بهترین روش را انتخاب کنید که به طور کامل درمان انجام شود، به علاوه انتخاب پزشک متخصص و پیگیری های بعد از درمان نیز در نتیجه گیری از درمان موثر است.

معایب عمل جراحی کیست مویی

درمان کیست مویی با لیزر و جراحی دو روش تهاجمی است که برای درمان این بیماری پیشنهاد می شود. اما این دو روش تفاوت های بسیاری با یکدیگر داشته و امروزه به علت ایجاد عوارض و مشکلات بیشتر به ندرت از روش جراحی برای درمان این بیماری استفاده می شود. درمان کیست مویی با لیزر روشی موثر، قطعی و بدون درد و خونریزی است. برخی از عوارضی که پس از انجام جراحی ایجاد می شود، به این شرح است :

  • پس از عمل جراحی بیماری متحمل درد و خونریزی خواهد شد.
  • احتمال عود مجدد بیماری پس از درمان جراحی زیاد است.
  • انجام جراحی ریسک عفونت و یا ابتلا به سایر بیماری ها را افزایش می دهد.
  • جراحی نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوره نقاهت دارد.
  • این روش نیاز به صرف زمان و هزینه ای بیشتر خواهد داشت.