بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

از کجا بفهمیم کیست مویی داریم؟

دانستن این موضوع که به بیماری کیست مویی مبتلا شده اید، کار بسیار سختی نیست. از آنجایی که علائم این بیماری بسیار نمایان استف هر فردی در ابتدای مشاهده علائم این عارضه به وجود آن پی می برد. درد شدید در ناحیه، اختلال در نشستن و بلند شدن، سوزش، خروج ترشحات عفونی و ایجاد سوراخ در ناحیه از علائم این بیماری میباشد.

بهترین زمان تشخیص عارضه و درمان کیست مویی هنگام مشاهده جزئی ترین علائم می باشد. پس از مشاهده علائم می توانید به متخصص کیست مویی مراجعه نموده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

برخی مراقبتهای پس از درمان کیست مویی

انتخاب هرگونه روش درمان کیست مویی نیازمند رعایت برخی نکات پیشگیری و درمانی می باشد که به بهبودی بیمار  کمک شایانی می کند. برخی از این راه ها عبارت اند از:

  • از بین بردن و شیو موهای زائد بدن به خصوص در آقایان
  • داشتن تغذیه مناسب 
  • شستشوی و پاکیزه نگه داشتن محل عارضه
  • پرهیز از نشستن های مکرر و طولانی مدت
  • تعویض پانسمان به صورت مرتب (در صورت انجام جراحی)
  • استفاده مرتب دارو ها و آنتی بیوتیک های تجویز شده

منابع: hpvdarman.com

www.arshehonline.com

www.healthdirect.gov.au/surgery/surgery-for-pilonidal-sinus

عملکرد و اثر گذاری کرم یا پماد چگونه است؟

پماد شقاق مقعدی یک داروی موضعی است که به افزایش گردش خون در ناحیه، تسریع بهبودی و شل شدن اسفنکتر مقعد کمک می‌کند. این داروها برای تسکین علائم ناراحتی شدید ناشی از شقاق مقعدی مداوم تجویز می‌شوند. همانطور که گفته شد، پمادهای شقاق اغلب بهترین گزینه درمانی در مواقعی که سایر درمان‌های محافظه کارانه با شکست مواجه می‌شوند، در نظر گرفته می‌شوند.

بهترین پماد و کرم برای شقاق و بواسیر

اگرچه دو عارضه مقعدی بواسیر و شقاق تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند، ولی معمولا ترکیب شیمیایی پمادها برای درمان هر دو این شرایط یکسان است. در نهایت ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. اما تا زمانی که پزشک به شما جراحی توصیه کند، می توانید از ژل ها و کرم ها برای مقابله با درد استفاده کنید. در زیر لیستی از بهترین ژل و پماد برای هموروئید و شقاق مقعدی آورده شده است.

نیتروگلیسیرین

نیتروگلیسیرین بهترین پماد برای درمان شقاق است که برای درمان نوع مزمن و شدید استفاده می شود. این نوعی دارویی است که به نیترات معروف می باشد. با شل کردن عضلات اطراف مقعد، کاهش ناراحتی و استرس در ناحیه مقعد عمل می کند. این ماده به شکل های دوز پماد عرضه می شود. این دارو فقط با توصیه پزشکی قابل دسترسی است.

 

وازلین

وازلین یک نوع پانسمان زخم است. هنگامی که روی یک برش کوچک اعمال می شود، با محافظت از ناحیه در برابر آسیب یا عفونت اضافی و ایجاد یک محیط مرطوب برای بهبود، پوست را تسکین می دهد. شقاق مقعدی شبیه به بریدگی است. با این حال، با جداسازی بافت تولید می شود. اگرچه وازلین ممکن است به علائم کمک کند، اما هدف از درمان شقاق مقعدی جلوگیری از پاره تر شدن شکاف است. شل شدن مدفوع یا کاهش اسفنکتر مقعدی به جلوگیری از شکستگی کمک می کند. وازلین ممکن است به آرام کردن ناحیه آسیب دیده اطراف مقعد کمک کند.

سایر روشهای درمان شقاق در خانه

برای بهبود سریع شقاق مزمن، بهترین درمان زمان و چند تغییر در شیوه زندگی برای کمک به روند بهبودی است. اکثر شقاق های مقعدی حاد در عرض چند روز بهبود می یابند. شقاق هایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشند نیاز به دارو یا جراحی برای شل کردن اسفنکتر مقعد دارند.

ملین ها

در اکثر افراد، خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا برای رفع یبوست یا حرکات سخت روده که به بافت های مقعدی آسیب می رساند، کافی است. ملین‌های حجم‌ساز مدفوع بدون نسخه، مانند پسیلیوم، نرم‌کننده‌های مدفوع، مانند دوکوزات، یا ملین‌های اسمزی مانند منیزیا، می‌توانند مدفوع را نرم و روان کنند تا راحت‌تر دفع شوند.

بی حس کننده های موضعی

چطور بیان میکند؛ داروهای بی حس کننده موضعی مانند کرم لیدوکائین اعصابی که درد را منتقل میکنند را مسدود می کند. آنها را می توان بدون نسخه خریداری کرد و مستقیماً در ناحیه اعمال کرد تا تسکین موقتی ارائه کند. یک پروکتولوژیست اغلب برای درمان شقاق مقعدی، کرم لیدوکائین را تجویز می کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

برای بیمارانی که قادر به تحمل عوارض جانبی نیتروگلیسیرین نیستند، نسخه‌های موضعی داروهایی که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، می‌توانند بدون برچسب برای شل کردن اسفنکتر مقعد استفاده شوند. داروهای انتخابی نیفدیپین یا دیلتیازم هستند. از هر چهار نفر یا بیشتر سه نفر مبتلا به شقاق مزمن مقعدی در عرض دو ماه بدون درد خواهند بود. نیفدیپین به عنوان یک قرص تولید می شود، بنابراین باید به عنوان کرم یا پماد توسط داروخانه ترکیبی ترکیب شود.

معرفی بهترین دکتر بیماریهای مقعدی در تهران

بیمارانی که قصد درمان یا تشخیص بیماری خود را دارند که مربوط به هر ناحیه ای از مقعد بوده، لازم است بدانند که این موضوع شرم آور نیست و آنها حتما برای درمان سریع در اسرع وقت به یک متخصص بیماریهای مقعدی مراجعه کنند. چرا که با گذشت زمان نه تنها بیماری بهتر نشده، بلکه بدتر خواهد شد. به علاوه باعث طولانی تر شدن فرآیند درمان هم می شود.

از آنجا که بیماریهای نشیمنگاه اکثرا علائم مشابهی دارند متاسفانه خود بیماران قادر به تشخیص دقیق نوع بیماری مقعدی نبوده و شروع به درمان های خودسرانه با روشهای خانگی می کنند که باعث شده بی تاثیر باشد.

در نتیجه پیشنهاد می شود برای درمان و تشخیص حتما به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

درمان انواع بیماری های مقعدی توسط دکتر زارعی

می توان گفت که به اکثر بیماری و ناهنجاری هایی که در ناحیه رکتوم، راست روده و مقعد پیش بیاید بیماری های نشیمنگاهی گفته می شود. از دلایل به وجود آمدن آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست
  • حرکات کند روده و خشکی مدفوع
  • نداشتن تحرک به اندازه
  • مصرف غذاهای آماده به خصوص فست فود
  • نخوردن فیبر، سبزیجات و میوه جات
  • نشستن یا ایستادن طولانی مدت

حتما بخوانید: بررسی کامل انواع بیماریهای مقعدی و نشیمنگاهی

بواسیر یا هموروئید

در حقیقت، همه افراد هموروئید (یا بواسیر) دارند، دسته‌های بالش مانندی از سیاهرگ‌ها که درست در زیر غشاهای مخاطی پوشاننده پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد قرار دارند. می توان گفت زمانی آن را یک بیماری مقعدی در نظر میگیریم، که سیاهرگ‌ها در رکتوم مانند رگ‌های واریسی در پاها متورم و متسع شوند.

در زنان بواسیر معمولاً به دلیل افزایش فشار ناشی از بارداری، اضافه وزن یا زور زدن در هنگام اجابت مزاج ایجاد می شود. در میانسالی، هموروئید اغلب به یک مشکل دائمی تبدیل می شود. تا سن 50 سالگی، حدود نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم بواسیر داخلی یا خارجی را تجربه کرده اند، که شامل درد مقعدی، خارش، خونریزی و احتمالاً پرولاپس شدن (بواسیر که از کانال مقعد بیرون زده است). اگرچه هموروئید به ندرت خطرناک است، اما می تواند یک حمله عود کننده و دردناک باشد. 

خوشبختانه، روش های درمان متعددی برای درمان بواسیر وجود دارد که می توانید در ادامه آنها را بخوانید:

تصویر انواع هموروئیددرمان قطعی و سریع بواسیرتصویر انواع هموروئید
تصویر انواع هموروئید

شقاق یا فیشر

شقاق مقعدی پارگی در بافتی است که قسمتی از رکتوم را زخم می کند. معمولاً در اثر ضربه‌ای مانند دفع مدفوع سفت ایجاد می‌شود. هنگام دفع، مدفوع سفت باعث درد شدید و پارگی شده که اغلب با مقدار کمی خون روی دستمال توالت یا سطح مدفوع همراه است. شقاق مقعدی یک بیماری شایع است و به راحتی می تواند تبدیل به یک عارضه مزمن شود، زیرا پس از اولین پارگی، حرکات روده دوباره به آن ناحیه آسیب می زند. عضله اسفنکتر زیر پارگی دچار اسپاسم می شود و لبه های پارگی را از هم جدا می کند. چرخه اسپاسم و درد، بیشتر به بافت آسیب می رساند و از بهبودی سریع جلوگیری می کند. در نتیجه بیماران حتما باید در ابتدا یبوست خود را درمان کنند.

بهترین دکتر بیماریهای مقعدی برای فیستول رکتال

هنگامی که متوجه شدید فیستول دارید، استفاده از آنتی بیوتیک کمکی به درمان آن نکرده و می تواند به بدن شما هم آسیب بزند. در نتیجه به صورت خودسرانه از آن استفاده نکنید. ممکن است برای درمان این بیماری و تسکین علائم آن، جراحی لازم باشد. رایج ترین روش جراحی به عنوان فیستولوتومی شناخته می شود، روشی که در آن طول فیستول باز می شود تا یک شیار باز ایجاد شود که از داخل به بیرون بهبود می یابد. اگر مورد شما پیچیده‌تر است، ممکن است توصیه شود که یک درن مخصوص در فیستول برای چند هفته قبل از انجام جراحی اصلاحی قرار دهید.

بیشتر بخوانید» https://cliniczarei.com/articles/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af%db%8c/

درمان کیست و کورک چیست؟

کورک یا کیست می تواند خود به خود بدون درمان بهبود یابد. با این حال، اگر توده شما باعث درد، تب، التهاب و تداخل با سایر سیستم‌های بدن مانند بینایی یا تحرک شود، می‌تواند در عملکرد بدن اختلال ایجاد کند. پزشک می تواند تعیین کند که آیا درمان می تواند به بهبود، تسکین درد و کاهش خطر عوارض کمک کند یا خیر.

bazigaronline.com اگر جوش یا کیست دارید، ممکن است بتوانید آن را در خانه با تکنیک های زیر درمان کنید:

  • یک کمپرس مرطوب گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه، 3 تا 4 بار در روز روی جای جوش یا کیست قرار دهید تا زمانی که کورک ترشح کند و بهبود یابد.
  • برای کاهش تب و یا درد، ادویل یا موترین (ایبوپروفن) یا تیلنول (استامینوفن) مصرف کنید.
  • قبل از دست زدن به جوش یا کیست دست های خود را بشویید.
  • جای جوش یا کیست و ناحیه اطراف آن را تمیز نگه دارید.
  • جای جوش یا کیست خود را با باند یا گاز استریل بپوشانید تا در صورت ترکیدن از عفونت جلوگیری کنید.

لازم است بدانید که هرگز نباید خود جوش یا کیست را فشار دهید یا سوراخ کنید. انجام این کار احتمال انتشار عفونت از جای جوش را به همراه دارد. اگر آبسه در داخل بدن شما بترکد، خطر مسمومیت خونی (سپتی سمی) وجود دارد. اگر کیست را فشار دهید، سوراخ کنید، یا لنج کنید، ممکن است در خطر عفونت آن باشید و کیست ممکن است به جوش تبدیل شود.

ممکن است یک متخصص پوست به دلیل عفونت، التهاب یا زیبایی، یک کورک یا کیست عمیق یا بزرگ را با جراحی تخلیه کند. درمان جوش شامل لانسه آبسه، تخلیه چرک و برداشتن مواد عفونی است.

یک کیست مشکل ساز را می توان با برداشتن ساده (حذف جراحی) کیست و دیواره کیست درمان کرد. این کار از عود کیست جلوگیری می کند. این روش همچنین می تواند با یک تکنیک کم تهاجمی انجام شود که کیست را از طریق یک سوراخ کوچک خارج می کند.

اگر کورک یا کیست با علائم زیر دارید با پزشک خود مشورت کنید:

  • تب، خستگی یا سایر علائم بیماری
  • درد یا ناراحتی ناشی از جوش
  • محل قرارگیری روی ستون فقرات یا وسط صورت شما
  • مدت زمان بیشتر از یک هفته
  • پس از بهبودی برمی گردد

اگر کورک شما شدید است یا بعد از بهبودی دوباره عود می کند، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری تجویز کند.