بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

علائم و علل ایجاد شقاق مقعدی چیست؟

علائم و نشانه های شقاق یا فیشر مقعدی

شما چگونه می توانید متوجه شوید که شقاق یا فیشر مقعدی دارید؟

  1. وجود درد در هنگام عبور حرکات روده ای سخت و همچنین درد شدیدی که بعدا نیز ادامه می یابد، شایع ترین نشانه های شقاق مقعدی هستند. حالت نشستن با وجود یک شقاق مقعدی می تواند کاملا دردناک باشد.
  2. چند قطره خون در کاسه توالت و یا هنگام پاک کردن مقعد ممکن است که دیده شود. در یک نوزاد ممکن است خون در پوشک وجود داشته باشد .
  3. عضلات اسفنکتر که مقعد را احاطه کرده اند و به جلوگیری از نشت مدفوع کمک می کنند ممکن است به حالت اسپاسم در آمده و لذا باعث درد طولانی تر ناشی از یک شقاق مقعدی شوند.

علل شقاق مقعدی چیست؟

علت ابتلا به بیماری شقاق یا فیشر، ضربه و فشار به پوشش داخلی دیواره‌ی مقعد در حین مدفوع کردن یا دیگر علل کشش کانال مقعد ترک یا شکاف می باشد. شایان ذکر است تا کنون دلیل مشخصی برای ابتلا به بیماری شقاق مقعد به دست نیامده است، ولی پزشکان معتقدند که عامل شروع بیماری همین ضربه‌ی سخت به دیواره کانال مقعد است. در بعضی مواقع ضربه به علت حرکت مدفوع خشک و سفت یا خیلی شل می‌تواند به دیواره‌ی مخاطی مقعد صدمه وارد کند. کسانی که عضلات دریچه‌ای ناحیه‌ی مقعد تنگ‌تری دارند بیشتر دچار شقاق مقعدی یا فیشر می شوند. ایجاد شکاف به دلیل برخورداری از بیماری التهابی روده، عفونت مقعد و تومور از نادرترین علل ابتلا به بیماری فیشر مقعدی به شمار می آیند.

افراد با رژیم‌های غذایی نادرست و عدم مصرف کافی مواد غذایی پرفیبر مثل میوه و سبزیجات خود را در معرض ابتلا به بیماری فیشر مقعدی قرار می‌دهند. از سویی دیگر جراحی‌های ناحیه‌ی مقعد و تنگی دریچه‌ی مقعدی به هر دلیل فرد را مستعد ابتلا به شقاق مقعدی می نماید و همین امر باعث آسیب ناشی از ضربه‌ی مدفوع سفت و سخت قرار می‌دهد که خود مکانیزم ایجاد یک بیماری شقاق مقعدی است.

تصویر شکل شقاق یا فیشر مقعدی

تصویر شکل شقاق یا فیشر مقعدی


http://jarahlaser.com/

درمان بواسیر با رابربند

درمان بواسیر با رابربند (کش لاستیکی)
از این روش برای افراد مبتلا به بواسیر درجه۲و۳استفاده میشود

بواسیردرجه دو: در این درجه بالشتکهای همورئیدی یا بواسیری از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود می توانند دوباره به جای اولشان برگردند و نشانه آن خونریزی با درد است. در این درجه ناحیه کوچکی از هموروئید در هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می گردد که به علت سفت بودن بافت پیوندی کانال مقعد همورئید مجددا به درون باز می گردد.

بواسیردرجه سه: در این درجه بالشتکهای هموروئید از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود نمی توانند به محل اصلی شان برگردند و بایست با دست آنها را به درون مقعد هل داد و نشانه آن احساس درد با خونریزی است.

از دیگر درمان های بواسیر به صورت سرپایی که به راحتی در مطب بدون دردوخون ریزی قابل انجام است میتوان به درمان بواسیر با رابربند یا کش لاستیکی اشاره کرد

این روش که یکی از جدید ترین روشهای درمان بواسیر یا همان هموروئید میباشد ومورد توجه بسیاری قرار گرفته است

روش درمان با این وسیله یک بار مصرف به این صورت میباشد که حلقه لاستیکی را به دور بالشتک بواسیر انداخته تا مانع خون رسانی به پاکه بواسیر شود واین امر موجب سیاه شدن وخشک شدن تدریجی ودرنهایت افتادن بواسیر میشود.


مزیت درمان بواسیر با رابربند
  1. به صورت سرپایی در مطب قابل درمان میباشد و دیگر نیازی به حضور بیمار در بیمارستان نمیباشد
  2. بعد از درمان بواسیر با رابربند نیاز به بستری شدن واستراحت مطلق نیست و بلافاصله میتوانید به خانه یا محل کار خود برگردید
  3. نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی قابل انجام است
  4. بدون درد وخون ریزی میباشد
  5. خطر ابتلا به بیماریهای عفونی وجود ندارد و مرقون به صرفه است