بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

دکتر شقاق مقعدی و بهترین کلینیک تخصصی در تهران

شقاق در اثر ایجاد ترک یا شکاف بر روی پوست یا دیواره های اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این ترک یا شکاف می تواند بر اثر کشش و فشار به وجود بیاید. این کشش و فشار می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند یبوست باشد.


با افزایش سطح آگاهی و سواد افراد در جوامع امروزی بسیاری از افراد با علائم و نشانه های انواع بیماری ها آشنایی کاملی دارند و به راحتی می توانند آن را تشخیص دهند.


درمان شقاق با لیزر، بهترین راه سریع و قطعی برای رهایی از این بیماری است. لیزر سرپایی ( در کمتر از نیم ساعت) و بدون ایجاد درد و یا خونریزی بیماری شما را برای همیشه درمان می کند.


علائم و نشانه های شقاق

علائم شقاق

احساس درد در ناحیه ی مقعد که در زمان دفع مدفوع بیشتر می شود.

خونریزی از مقعد در زمان دفع مدفوع

سوزش و خارش در مقعد

وجود ترک یا شکاف طولی در اطراف ناحیه ی مقعد

التهاب در ناحیه ی مقعد

سرخی مقعد

تب

خروج ترشحات چرکی و عفونی از مقعد

تشخیص شقاق با عکس

اگر با توجه به علائمی که ذکر کردیم، گمان می کنید که به شقاق مبتلا هستید، می توانید برای مشاوره و تشخیص از طریق این شماره واتساپ با کلینیک ما در ارتباط باشید.


۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷

پزشک متخصص شقاق کیست؟

یکی از مهمترین دغدغه بیماران یافتن دکتر متخصص و کلینیک معتبر است. دکتر شقاق متخصص جراح است. اما اگر شما به این متخصص دسترسی ندارید، میتوانید در ابتدا از پزشک عمومی کمک بگیرید، این پزشکان در تشخیص و احتمالا مصرف دارو به شما کمک می کنند. اما برای درمان و جراحی چه به روش سنتی و چه لیزر، گزینه پیشنهاد  متخصص جراحی است، زیرا فقط این پزشک است که می تواند به شما در درمان این عارضه کمک کند.


  جراح پزشکی است که به طور تخصصی به درمان بخش های مختلف بدن با انواع روش های جراحی می پردازد. انتخاب یک پزشک متخصص و مجرب می تواند در نتیجه گیری مثبت از درمان کمک نماید.


همچنین سعی کنید قبل از اقدام به درمان در مورد روش های مختلف درمان این بیماری آگاهی یابید و با کمک پزشک بهترین روش درمان را انتخاب کنید.


کلینیک تخصصی شقاق در تهران و کرج


کلینیک نوین با بیشتر از ۱۰ سال سابقه کاری افتخار درمان و همراهی ۱۰۰۰ بیمار را داشته است. این مرکز به صورت تخصصی در امر درمان بیماریهای نشیمنگاهی (بواسیر، کیست مویی، شقاق، فیستول و واریس) با لیزر فعالیت دارد. یکی از خدمات این کلینیک درمان شقاق با لیزر است. 


از مزایای درمان در این مرکز می توانیم به این موارد اشاره کنیم:


درمان توسط دکتر متخصص جراح، علیرضا زارعی

واقع شدن کلینیک در قلب شهر تهران برای دسترسی ساده از تهران و کرج

استفاده از بهترین و مدرن دستگاه های لیزر در این کلینیک 

درمان سرپایی در کمتر از نیم ساعت بدون درد و یا خونریزی

دارای بودن محیطی استریلیزه و ضدعفونی

استفاده از کادری درمان متخصص و مجرب در این زمینه

دریافت حداقل تعرفه درمان از بیماران

ارائه مشاوره رایگان حضوری و تلفنی

نوبت دهی سریع و تجربه موفق درمان ۱۰۰۰ بیمار

بیمارانی که از شهر های دیگر مراجعه می کنند!

تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که به کلینیک ما مراجعه می کنند، ساکن شهر تهران نیستند. ما برنامه درمان این عزیزان را به گونه ای تنظیم می کنیم که نیازی به اقامت در شهر تهران نداشته باشند. 


در واقع این بیماران می توانند از خدمات ویژه ی ما شامل تشخیص از راه دور (با ارسال عکس) استفاده کنند و پس از تعیین نوبت لیزر، یک روز به کلینیک مراجعه کنند. تا در کمتر از یک ساعت کار درمان آنها انجام شده و بتوانند به شهر خود بازگردند. 

https://jarah.clinic/%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82/%d9%85%d8%b9%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%87/ - 

کلینیک نوین مرکز تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاه با لیزر در تهران

درمان خانگی شقاق با روش های سریع

شقاق که با نام علمی فیشر مقعدی هم شناخته می شود یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است. این بیماری بر اثر ایجاد یک ترک یا شکاف طولی مشخص در پوست یا غشای اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این ترک ممکن است در اثر عوامل متعدی به وجود بیاید که از شایع ترین آنها می توان به یبوست اشاره کرد.

یبوست زمانی به وجود می آید که آب بدن کم می شود و میزان حرکات روده ها کاهش می یابد . در نتیجه مدفوع به شدت خشک و سفت می شود و دفع آن بسیار سخت می شود .  در چنین مواقعی فرد در حین اجابت مزاج برای دفع مدفوع فشار زیادی به خود وارد میکند و مدت طولانی تری در دستشویی می نشیند ، در نتیجه ی این فشار و زود زیاد ، پوست و غشای دیواره ی مقعد بر اثر خروج مدفوع سخت و سفت به شدت آسیب می بیند و ممکن است دچار کشیدگی و پارگی شود . در نتیجه فرد به شقاق دچار می شود .

شقاق بیماری مهلک و کشنده ای نیست ولی اگر تحت درمان قرار نگیرد میتواند عوارض متعددی برای فرد ایجاد کند که ابتلا به کم خونی و فقر آهن یکی از اینهاست.

برای بیماری فیشر روش های درمانی مختلفی تا به امروز معرفی شده است . موثرترین و قطعی ترین درمان برای این بیماری عمل جراحی و لیزر درمانی است ولی روش های درمان خانگی از قدیمی ترین روش های درمانی است که برای این بیماری به وجود آمده است . ریشه ی بسیاری از این روش های درمانی به هزاران سال پیش باز می گردد و اثربخشی آنها در طول سالیان اثبات شده است.


درمان خانگی شقاق روشی موقتی است که تنها در تسکین علائم بیماری مثل درد و التهاب موثر است. برای اینکه بیماری به طور قطع بهبود یابد، باید برای جراحی آماده شوید. بهترین راهکار جراحی شقاق با لیزر است.


درمان خانگی شقاق

روش های درمان خانگی برای شقاق های اولیه و کوچک ممکن است موثر و کارآمد باشند و اثر درمانی داشته باشند ولی نمی تواند پاسخ درستی برای شقاق های حاد و پیشرفته به حساب بیایند  ولی در کاهش علائم و نشانه ها نقش موثری دارند.

درمان خانگی فیشر

آلوئه ورا

در ادامه با انواع روش های درمان خانگی شقاق بیشتر آشنا می شویم :


آب : معجزه ی این ماده در درمان بسیاری از بیماری ها به اثبات رسیده است . اگر فیشر دارید یا مستعد ابتلا به آن هستید سعی کنید در طول روز ۸ الی ۹ لیوان آب بنوشید . آب دشمن یبوست است و از بروز آن جلوگیری می کند . این روش درمانی از کلیدی ترین روش های درمان خانگی شقاق به حساب می آید.

منابع غنی از فیبر: فیبر برای داشتن یک دستگاه گوارش سالم لازم و ضروری است . استفاده از رژیم غذایی حاوی منابع غنی از فیبر تاثیر بسیار زیادی در حرکات منظم روده ها و جلوگیری از ایجاد یبوست دارد . میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و آجیل از غنی ترین منابع فیبر می باشند.

روغن زیتون: روغن زیتون سرشار از چربی های سالم است . این ماده سیستم داخلی روده ها را بسیار روان می کند  و باعث می شود که مدفوع به آسانی در روده ها حرکات کند . اگر به فیشر مقعدی مبتلا هستید یا دچار یبوست های شدید می شوید در برنامه ی غذایی خود روغن زیتون فراوان قرار دهید.

درمان شقاق مقعدی با عسل : همچنین می توانید روغن زیتون ، عسل و موم عسل را به مقدار مساوی تقسیم کنید و آن را حرارت دهید تا ذوب شود . سپس پس از سرد شدن این ترکیب را به محل فیشر خود بمالید.

آلوئه ورا: آلوئه ورا اکسیری برای التیام درد است . خواص قدرتمند این ماده برای تسکین درد و التیام بافت های آسیب دیده سالهاست که شناخته شده است . به همین دلیل به عنوان یکی از قدرتمندترین و موثرترین روش های درمان خانگی این بیماری شناخته شده است . می توانید ژل داخل برگ های آلوئه ورا را مستقیما به برای محل شقاق خود استفاده کنید.

نشستن در آب گرم: از موثرترین روش های درمان خانگی برای فیشر شناخته می شود. اگر می خواهید علائم و نشانه های بیماری شما کاهش بیابد روزانه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در وان یا ظرف آب گرم بنشینید . این کار را برای چندین بار در روز تکرار کنید.

روغن نارگیل: روغن نارگیل  خواص درمانی فوق العاده ای دارد . برای بهبود فیشر خود می توانید هم آن را میل کنید و هم روغن آن را به وسیله ی پنبه برای محل شقاق خود استفاده کنید.

سرکه سیب: سرکه ی سیب از موثرترین روش های درمان خانگی شناخته شده برای شقاق است . می توانید ترکیب سرکه ی سیب با آب و کمی عسل را هروز به محل شقاق خود بمالید.

شیر: اگر می خواهید بدن سالمی داشته باشید هروز قبل از خواب شیر گرم بنوشید . شیر گرم برای تنظیم حرکات روده بسیار مفید است.

از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت بپرهیزید.

رعایت بهداشت فردی : مقعد ناحیه ای حساس و بسیار آلوده است . پس باید مرتب آن را تمیز و خشک نگه دارید تا شقاق شما دچار عفونت نشود. بهترین روش برای تمیز نگه داشتن مقعد شستن آن به وسیله ی آب ولرم و خشک  کردن آن با دستمال نرم و تمیز است.

عدس : عدس از منابع غنی فیبر است و برای درمان شقاق بسیار مفید است. سعی کنید در برنامه ی غذایی خود عدس و جوانه ی عدس را قرار دهید و آن را به طور مرتب مصرف نمایید.

وازلین و چرب کننده ها : برای جلوگیری از خروج راحت تر مدفوع از مقعد می توانید از وازلین و چرب کننده های طبیعی استفاده نمایید و مقعد خود را چرب نمایید.

پمادهای آنتی شقاق :  خاصیت درمانی این پمادها و همچنین قطره های آنتی شقاق در روند درمان این بیماری مورد تایید  پزشکان قرار گرفته است و برای کاهش علائم و نشانه های شقاق موثرند.

ورزش و تحرک : ورزش و تحرک از بروز یبوست جلوگیری می نمایند . این امر هم باعث جلوگیری از ایجاد فیشر می شود و هم به کاهش علائم و نشانه های آن کمک میکند.

تخم کتان : از موثرترین ماده ها برای درمان یبوست شناخته می شود . این ماده حرکات روده را بسیار منظم می کند و از فشار دفع مدفوع می کاهد.

هرگز محل شقاق خود را نخارانید و دست نزنید

هرگز از دستمال های زبر برای خشک کردن مقعد خود استفاده نکنید

بر روی سطوح سفت و سخت ننشینید و از بالش نرم برای نشستن استفاده کنید

کلینیک نوین - https://jarah.clinic/%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c/

اسفنکتروتومی شقاق یا فیشر مقعدی و انواع آن (اسفنکتروتومی باز و بسته)

اسفنکتروتومی یکی از روشهای جراحی و درمانی بیماری شقاق است. بیماری شقاق نوعی عارضه مقعدی است که با نام فیشر نیز شناخته می شود. این عارضه موجب می شود، زخمی عمیق در کانال مقعد پدید آید و حتی تا عضله مقعدی نیز امتداد داشته باشد. شقاق باعث ایجاد درد شدید مقعد، خونریزی، احساس سوزش و خارش می شود. علت بروز این عارضه وارد آمدن فشار به مقعد و افزایش فشار وارده در عضله اسفنکتر مقعدی است.

درمان شقاق ممکن است با درمان های خانگی انجام شود، اما در مواردی که علت اصلی بروز بیماری فشار وارده در عضله اسفنکتر است، درمان می بایست با روشهای تهاجمی تری مانند اسفنکتروتومی انجام پذیرد.


اسفنکتروتومی

این روش جراحی شامل برداشت قسمتی از بافت عضله با هدف کاهش فشار وارده در این عضله و نیز رفع اسپاسم است. در اسفنکتروتومی هدف برطرف کردن علت اصلی بروز بیماری است که در طی آن قسمتی از بافت عضله اسفنکتر مقعدی جدا می شود تا با کاهش فشار، گردش خون در این ناحیه افزایش یابد و موجب تسریع در روند درمان گردد.


در ابتدا اسفنکتروتومی در خط وسط پشتی مقعد در محل شکاف شقاق انجام می گرفت. اما به سبب عدم موفقیت در درمان محل ایجاد شکاف به سمت راست یا چپ دیواره‌ی کانال مقعد (بسته به راحتی دست جراح) تغییر یافت. به همین سبب به عمل جراحی اسفنکتروتومی، اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد نیز می گویند.


این روش جراحی ممکن است در بیمارستان و یا مطب پزشک انجام شود، ولی معمولاً درمانی سرپایی است. به علاوه این روش جراحی ممکن است، تحت بیهوشی و یا بیحسی انجام شود. معمولاً بیماران پس از انجام این روش جراحی درد اندکی را تجربه می کنند و امکان خونریزی نیز وجود دارد. اما درد ناشی از اسپاسم عضله که موجب شقاق شده به سرعت پس از عمل رفع می شود.


میزان موفقیت جراحی اسفنکتروتومی بالا بوده و احتمال عود مجدد پس از آن بسیار کم است، از همین روی این روش یکی از بهترین روش های درمان شقاق به شمار می رود. این عمل جراحی به دو روش باز و بسته انجام می شود، که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم:


اسفنکتروتومی بسته

در این روش که ممکن است تحت بیهوشی و یا بیحسی انجام شود، شکافی در عضله مقعدی ایجاد می کنند و از این شکاف عضله اسفنکتر را بیرون می کشند. سپس قسمتی از این عضله را جدا می کنند تا فشار وارده در عضله کاهش یابد. در مرحله آخر زخم بخیه زده می شود.


برش ایجاد شده بسیار کوچک است و عمل جراحی به صورت سرپایی انجام می شود، در نتیجه بیمار می تواند پس از جراحی به زندگی روزمره خود بازگردد.


اسفنکتروتومی باز

در این روش جراح یک برش نیم الی یک سانتیمتری در مقعد ایجاد کرده و همانند روش قبلی قسمتی از عضله اسفنکتر را از آن بیرون کشیده و جدا می کند. با این تفاوت که بسته به شرایط بیمار ممکن است شکاف باز رها شده و یا بخیه زده شود. این روش نیز سرپایی انجام شده و درد و خونریزی خفیفی دارد. همچنین این روش عوارض به خصوصی نداشته و احتمال عود کمی دارد.

کلینیک نوین - https://jarah.clinic/

درمان فیستول مقعدی بدون جراحی یا عمل فیستول با لیزر چیست؟

قبل از بررسی راههای درمان فیستول مقعدی می خواهیم شما را با این بیماری آشنا کنیم. فیستول مسیری غیرطبیعی است که به شکل یک لوله توخالی دو عضو از بدن را به هم متصل میکند. در نوع مقعدی این بیماری، این مسیر یا لوله قسمتی از روده را به پوست اطراف مقعد متصل می کند.

این مسیر یا لوله در اثر عفونت درمان نشده ایجاد شده و معمولاً مملو از چرک و عفونت است. به گونه ای که التهاب اطراف مقعد و خروج ترشحات چرکی مهمترین نشانه این بیماری است. البته درد و خارش نیز از علائم این عارضه شناخته میشوند.

درمان فیستول


آبسه مقعد مهمترین علت این بیماری به شمار می رود. اما بیماریهای دیگری مثل بیماری های التهابی روده (کرون، کولیت و …)، دیورتیکولیت و … نیز می توانند باعث این عارضه شوند. در ادامه به بررسی راه درمان فیستول می پردازیم.


راههای درمان فیستول مقعدی

درمان فیستول با دو هدف انجام میشود. هدف اول از بین بردن عفونت شدید بیماری است. زیرا تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از جراحی عفونت فیستول را از بین برده اند، به نتایج بهتری رسیده اند. به همین جهت است که پزشکان قبل از جراحی دوره ای کوتاه برای مصرف داروهای آنتی بیوتیک و درمان های خانگی در نظر می گیرند.


هدف دوم از بین بردن این مسیر یا همان فیستول از طریق جراحی است. جراحی فیستول در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. از روشهای مختلفی برای جراحی این بیماری استفاده میشود. مهمترین آنها فیستولوتومی نام دارد.


فیستولوتومی شامل ایجاد برش در مسیر فیستول و تخلیه آن است. تا بعد از چند ماه از درون ترمیم شود. این جراح ریسک ابتلا به بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع را دارد. با این حال پزشکان همه تلاش خود را می کنند. تا برشی در عضله ایجاد نکنند. البته درد، عفونت، دوره نقاهت طولانی مدت و خطر عود مجدد بیماری از دیگر عوارض این جراحی است.


جراحی فیستول

در صورتی که مسیر فیستول از عضله عبور کند، ممکن است پزشک از دیگر تکنیک های جراحی نظیر ستون استفاده نماید. در این روش نخی را در این مسیر وارد می کنند تا عفونت را به طور کامل تخلیه کند. ستون معمولاً به تنهایی تاثیرگذار نبوده و باید از چندین تکنیک مختلف استفاده و در طی چند جراحی بیماری را درمان کرد.


اما در حال حاضر بهترین روشی که برای از بین بردن این بیماری، وجود دارد. درمان فیستول با لیزر است.


جراحی فیستول با لیزر

جراحی لیزری روش نوین درمان این بیماری است. تمامی مراحل این درمان بدون دخالت چاقو و با استفاده از قدرت لیزر انجام میشود. تابش اشعه لیزر بر خلاف چاقوی جراحی به ترمیم سریعتر بافت های آسیب دیده کمک می کند.


غالب بیماران بعد از انجام لیزر رضایت کامل خود را از مراحل درمان و دوره نقاهت اعلام کرده اند. زیرا بیمار در طی عمل هیچ درد و خونریزی را تجربه نمی کند. همچنین در طی مدت زمانی کوتاهی به بهبودی کامل دست می یابد.


درمان فیستول با لیزر در کلینیک، سرپایی و بدون نیاز به دریافت بیهوشی انجام میشود. معمولاً درمان به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد و پس از آن نیز می توان به منزل و یا حتی محیط کار بازگردید.


این روش درمان قطعی بیماری است. زیرا به طور کامل عفونت را از بین می برد. بنابراین با یک بار پرداخت هزینه می توانید از شر این عارضه خلاص شوید و در هزینه ها نیز صرفه جویی کرده اید.

مزایا

از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم.


درمان سریع و سرپایی که در کمتر از یک ساعت انجام میشود.

بدون نیاز به تحمل عوارض داروی بیهوشی

مقرون به صرفه

بدون درد و بدون خونریزی

نتیجه قطعی با کمترین میزان از بازگشت بیماری

ترمیم سریعتر بافت های آسیب دیده و کاهش دوره نقاهت

حفظ زیبایی پوست اطراف مقعد و جلوگیری از ایجاد اسکار (جای زخم) های آزار دهنده

جلوگیری از انتقال عفونت ها و بیماری ها

دقت بالا، جلوگیری از آسیب دیدن عضله و بی اختیاری مقعدی

هزینه

هزینه درمان لیزری بیشتر از جراحی نیست و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. زیرا تنها یک بار برای درمان هزینه پرداخت می کنید. در صورتی که جراحی ممکن است در چندین مرحله انجام شود و به پرداخت مجدد هزینه ها نیاز دارد.


هزینه لیزر فیستول بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله میزان پیشرفت بیماری، تعداد مسیرها، دستمزد جراح و حتی شهری که درمان را در آن انجام می دهید، متفاوت است. پس امکان تعیین دقیق هزینه ها وجود ندارد. برای اطلاع از هزینه ها می توانید از طریق شماره تماس ها با کلینیک ما در ارتباط باشید.


مراقبت های بعد از لیزر

مصرف حداقل 30 گرم فیبر در روز برای جلوگیری یبوست (برای دریافت فیبر باید انواع میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید.)

نوشیدن 8 -10 لیوان آب در روز برای جلوگیری یبوست

حفظ بهداشت مقعد

تعویض منظم پانسمان ها

اجتناب از رابطه جنسی مقعدی

ورزش و تحرک

حمام سیتز یا نشیمنگاهی (می تواند در جلوگیری از گسترش عفونت موثر باشد.)

اجتناب از نوشیدنی های الکلی

کلینیک عابدیان

درمان فیستول با عسل، نحوه انجام آن و تاثیرات

بیماری فیستول مقعدی نوعی بیماری نشیمنگاهی است. فیستول مقعدی به اتصال غیر طبیعی دو عضو از بدن گفته میشود. این بیماری باعث ایجاد درد، خونریزی، عفونت و … میشود.

درمان فیستول با عسل

عواملی مانند هزینه ای گزاف بیمارستان، طولانی بودن دوره های درمانی و نیز ترس از جراحی موجب شده بیماران تمایلی بیشتری به درمان های خانگی داشته باشند. یکی از این این درمانها درمان فیستول با عسل است:

درمان فیستول با عسل

عسل خوراکی بسیار مفید، و نوعی داروی ضد التهاب است. مصرف این دارو چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی در بهبود این بیماری موثر خواهد بود.


فیستول مقعدی نوعی بیماری عفونی است. علت ایجاد این بیماری نیز معمولاً تجمع عفونت در زیر پوست، یا همان آبسه است. گسترش عفونت نیز می تواند شرایط را وخیم تر نماید. تاثیرات عسل در درمان این بیماری شامل جلوگیری از عفونت زخم و عوارض آن بعدی است.


البته لازم به ذکر است که درمان فیستول با عسل را نمی توان روش قطعی درمان معرفی کرد. زیرا انجام این درمان تنها در برطرف کردن علائم بیماری اثر گذار است و نمی تواند درمان قطعی بیماری باشد. برای آنکه بتوان بیماری را برای همیشه برطرف کرد.


باید از روشهای تهاجمی تری مثل جراحی سنتی یا لیزر درمانی استفاده نمود. ولی اگر از درمان های خانگی مثل عسل همراه با روشهای تهاجمی تری استفاده کنید. می توانید نتیجه بهتر و سریع تری از درمان بگیرید.


نحوه استفاده از این آنتی بیوتیک قوی به این شرح است:


مقداری عسل را بر روی موضع فیستول قرار دهید. پس از حدود 30 الی 40 دقیقه موضع را بشویید. این درمان را حداقل یک مرتبه در روز تکرار کنید.

دو قاشق عسل را در یک لیوان آب گرم حل کرده و 2 بار در روز از آن میل کنید.

نباید در یک دوره طولانی از عسل برای درمان استفاده کرد. زیرا این کار موجب می شود، مراحل اصلی درمان با تاخیر شروع شود. بهترین راهکار سریع و قطعی، درمان فیستول با لیزر است. لیزر سرپایی، بدون ایجاد درد و خونریزی فیستول را برای همیشه درمان می کند.