بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

درمان شقاق یا فیشر مقعد

درمان شقاق یا فیشر مقعد با جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی، عمل جراحی ساده‌ای است، که طی آن اسفنکتر برش یا کشش داده می‌شود. اسفنکتر در واقع همان عضله دایره‌ای مقعد است که وظیفه کنترل دفع و باز و بسته شدن دریچه مقعد را بر عهده دارد.

هدف از جراحی اسفنکترومی درمان شکاف دیواره مقعد یا همان فیشر از طریق کاهش اسپاسم عضله است. این جراحی به عنوان آخرین راه برای درمان این بیماری صورت می‌گیرد یعنی اگر سایر درمان‌ها مثل استفاده از رژیم غذایی پرفیبر، مصرف نرم کننده‌های مدفوع، بوتاکس و … پاسخگوی درمان نباشد، درمان شقاق با جراحی اسفنکتروتومی صورت می‌گیرد.

جراحی اسفنکتروتومی بسته: در روش درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی بسته یک برش بر روی شیار جانبی زده شده و از آن شیار عضله اسفنکتر یا دریچه را بیرون کشیده و قسمتی از آن را بسته به میزان پیشرفت شقاق مقعد قطع می‌کنند. انجام این روش جراحی ریسک آسیب به مخاط روده را به همراه داشته از همین روی نیاز به دقت بالایی دارد.

جراحی اسفنکتروتومی باز: این روش مشابه جراحی بسته است با این تفاوت که این بار برش (نیم الی یک سانتی متری) بر روی کانال مقعد زده می‌شود. در پایان عمل قسمت انتهایی برش را بسته به شرایط بیمار باز گشته و یا می‌بندند.

مراقبت‌های پس از درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی

معمولاً دوره بهبودی پس از این جراحی در حدود 6 هفته به طول می‌انجامد، اما اغلب افراد در این دوره می‌توانند به کار‌های روزمره خود نیز برسند. در این دوره مشاهده می‌شود که درد شقاق به میزان زیادی کاهش یافته است. اما مراقبت از خود در این دوره بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند در نتیجه درمان تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

برخی از توصیه‌های مراقبتی پس از درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی شامل موارد زیر است.

  • افزایش میزان استراحت در طول روز 
  • افراد باید سعی کنند بی‌حرکت نباشند و تا جایی که توان دارند پیاده روی کنند.
  • حمام رفتن در دوره نقاهت پس از عمل مانعی ندارد اما باید ناحیه مقعد با حوله نرم خشک شود.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب 
  • داشتن رژیم غذایی پر فیبر
  • اگر فرد در معرض یبوست قرار دارد با مشورت پزشک از داروهای نرم کننده و مسهل استفاده کند.
  • داروهای مسکن بر طبق نظر پزشک و در ساعات تعیین شده مصرف شود.
  • استفاده از حمام سیتز پس از این عمل می‌تواند تا حد قابل توجهی در بهبودی موثر باشد.
  • برای کاهش فشار وارده به مقعد هنگام دفع از یک چهارپایه کوچک استفاده شود.
  • به جای استفاده از دستمال توالت معمولی از دستمال های مرطوب استفاده شود.
  • استفاده از صابون‌های بدون بو

منبع 

چگونه بفهمیم به فیستول مقعدی دچار شده ایم و بهترین روش درمان آن

آیا مشکل من فیستول مقعدی (آبسه) است؟

فیستول را اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم، بافت های گوناگون ناحیه ی مقعد را در نظر بگیرید. این بافت ها در حالت عادی از یکدیگر جدا هستند. از طرفی غدد مختلفی در ناحیه ی مقعد وجود دارند که ترشحات خود را به درون کانال مقعد می ریزند. اگر خروجی یکی از غدد مسدود شود، چرک و عفونت به وجود می آید. این چرک و عفونت می تواند گسترش یابد و به شکل کانالی باریک در آید که دو سر آن باز است به طوری که دو بافت جداگانه ی مقعد را به یکدیگر متصل می کند و یک سر این کانال باریک به سطح پوست اطراف مقعد راه باز می کند و چرک و عفونت ها از آن بیرون می زند.

معمولا علت اصلی چنین وضعیتی آبسه است اما دلایل دیگری هم وجود دارند که زمینه ساز این مشکل هستند. مثل انواع بیماری های عفونی و گوارشی.  ادامه مطلب ...

کیست مویی چیست؟

کیست مویی از وجود یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در پایین کمر و در بین دو باسن روی دنبالچه ایجاد می شود.

این نوع کیست وقتی موها زیر پوست رشد کرده و به داخل برمیگردد ایجاد می شود و ممکن است عفونی شود و از آن ترشحات چرکی یا خونابه ای خارج شود اگر مجرا بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره جمع شده و باعث آبسه می شود که با درد شدید همراه است. 

علت این بیماری بیشتر در افراد پرمو دیده می شود و بیشتر شامل حال کسانی است که شغل های نشسته دارند. 

علائم شایع: 
در صورت عفونت نکردن کیست علامتی وجود ندارد با ایجاد عفونت علایمی مانند ورم، درد و قرمزی و احساس درد در زمان لمس کردن، تب و لرز، ترشح چرکی و درد زمان نشستن وجود دارد، که در این صورت نیاز به عمل جراحی است.

 هدف جراحی برداشتن کیست عفونی و خارج کردن عفونت است. 

آمادگی قبل از عمل: 
ـ از محل کارتان مرخصی بگیرید. 

ـ زمانی را برای استراحت و فردی را جهت کمک در کار شخصی روزانه تان در نظر بگیرید. 

ـ اگر نیاز به مسکن داشتید با نظر پزشک از استامینوفن یا بروفن می توانید استفاده کنید.

ـ از آسپرین استفاده نکنید زیرا حین عمل باعث خونریزی زیاد می شود پس اگر جهت بیماریتان آسپرین استفاده می کنید با پزشک صحبت کنید، تا قبل از عمل دارو را قطع نماید. 

ـ به علت مشکلات تنفسی در حین عمل و تأخیر در بهبودی بهتر است حداقل ۲ هفته قبل از عمل سیگار نکشید. 

ـ اگر می خواهید بیهوشی عمومی بگیرید شب قبل از عمل یک غذای سبک مثل سوپ بخورید و بعد از نیمه شب هیچ چیز حتی آب، قهوه ـ چای نخورید. 

شما ممکن است بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی بیگرید. در بی حسی دارویی را به شما تزریق می کنند تا حین عمل دردی احساس نکنید. 
در بیهوشی عمومی ماهیچه های شما به حالت استراحت رفته و به خواب می رود و هیچ دردی احساس نمی کنید.

 پزشک جراح با ایجاد برش در سطح پوست موها را خارج و عفونت ها را بیرون می کشد و ممکن است کیست را کاملاً بیرون آورد اگر عفونتی وجود نداشته باشد هم کیست را بیرون آورده و هم زخم را بخیه می کند. 

مراقبت های بعد از عمل
در روش جراحی باز بعد از یک الی دو روز پانسمان خارج می شود که حفره تو خالی وجود دارد که روزانه ۲ الی ۳ مرتبه در لگن آب گرم که حاوی چند قطره بتادین است نشسته طوری که زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ کند و ترشحات تخلیه شود.

اگر ترشحات و بافت زرد رنگ ایجاد شد که بهتر است با گاز استریل تمیز شود که ۳ تا ۶ ماه طول می کشد تا زخم بهبود یابد و پر شود اگر زخم بخیه زده شده باشد ۲ تا ۳ هفته بخیه باقی می ماند و بعد کشیده می شود. بعد از یک هفته می توانید فعالیت های خود را آغاز کنید.

برای جلوگیری از عود مجدد کیست بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید: 
ـ ناحیه را تمیز نگه دارید. 

ـ هر از ۲ تا ۳ هفته موهای آن قسمت را تراشیده یا از کرم موبر استفاده نمایید.

ـ ناحیه عمل را از لحاظ وجود علایم عفونت مانند قرمزی، چرک و درد چک کنید.

منبع : http://www.jums.ac.ir/

درمان قطعی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال کدام است؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال را چقدر می شناسید؟ این بیماری در جنگ جهانی دوم و بین رانندگان جیپ شیوع گسترده ای یافت. علت هم رانندگی طولانی مدت در مسیرهای سخت و ناهموار بود. به طور کلی مردان و به خصوص مردان جوان در برابر این بیماری بسیار آسیب پذیرترند و پرمویی بدن آنها باعث شده که آمار ابتلا به کیست مویی در مردان به مراتب بیشتر باشد.  قوی ترین تئوری ها می گوید معمولا به دنبال یک سری بی احتیاطی ها ممکن است سر و کله ی این بیماری پیدا شود. کیست مویی مهلک و کشنده نیست ولی می تواند به قدری دردناک شود که شما را از تک تک امور زندگی تان باز دارد.

هنگامی که مراجعین کلینیک ما با چنین مشکلی مراجعه می کردند متوجه شدیم که بیشتر آنها یک علامت مشترک داشتند که بی توجهی به آن باعث شده بود بیماری شان پیشرفت کند و چنین وضعیت وخیمی را برای آنها به وجود بیاورد. آغاز درد در قسمت انتهایی کمر، درست بالای خط باسن.  ادامه مطلب ...