بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

علت ابتلا به هموروئید ترومبوزه چیست؟

هموروئید خارجی زمانی است که یک یا چند برجستگی حساس در زیر پوست اطراف مقعد شما ایجاد می شود. اینها رگهای خونی گشاد شده ای هستند که به قدری بزرگ شده اند که به شکل بیرون زده در آمده اند.

خون ممکن است در داخل رگ ها بیرون زده، لخته یا ترومبوز شود. این اتفاق می تواند یک توده سخت ایجاد کند و در برخی موارد باعث درد قابل توجهی شود.

هموروئیدهای خارجی و داخلی در اثر بسیاری از عوامل مشابه ایجاد می شوند. که شامل موارد زیر هستند:

  • زور زدن هنگام مدفوع شایع ترین علت هموروئید خارجی است. این کار اغلب به دلیل موارد شدید یبوست یا اسهال ایجاد می شود. همچنین زور زدن باعث تجمع خون در ناحیه می شود.
  • نشستن طولانی مدت روی توالت. این کار می تواند به بافت های اطراف راست روده و مقعد شما فشار وارد کند.
  • ضعیف شدن بافت های حمایتی ناحیه نشیمنگاه با افزایش سن، بافت های اطراف مقعد و راست روده ضعیف می شوند.
  • بارداری. افراد باردار همچنین ممکن است به دلیل افزایش فشار شکم بر روی این سیاهرگ‌ها در معرض خطر ابتلا به هموروئید باشند.
  • چاقی. داشتن اضافه وزن با ابتلا به هموروئید مرتبط است.
  • بلند کردن وسایل سنگین. اگر مرتباً اجسام سنگین را بلند می کنید، ممکن است خطر ابتلا به بواسیر بیشتر باشد.
  • نخوردن فیبر کافی رژیم غذایی کم فیبر ممکن است منجر به یبوست شود که می تواند باعث هموروئید شود.

درمان بواسیر یا هموروئید خارجی

در بیشتر موارد، افراد بواسیر خارجی را در خانه درمان می کنند و خود به خود از بین می روند.

به گفته منبع مورد اعتماد کارشناسان، معمولاً به درمان پزشکی نیاز ندارند، مگر اینکه درد زیادی برای شما ایجاد کنند یا بسیار بزرگ شده باشند.

اگر درد دارید، پزشک ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، اسید استیل سالیسیلیک (ASA) یا استامینوفن را توصیه کند.

عمل جراحی

دو نوع جراحی برای هموروئید خارجی وجود دارد:

  • اولین مورد شامل ایجاد یک برش کوچک در هموروئید خارجی ترومبوز شده و تخلیه خون از لخته است. پزشک می تواند این جراحی را با بی حسی موضعی انجام دهد. این روش خود هموروئید را از بین نمی برد. با این حال، اگر دکتر بتواند این روش را در عرض ۴۸ ساعت انجام دهد، این روش می‌تواند تسکین درد سریع‌تری را نسبت به سایر درمان‌ها ارائه دهد.

پس از این مدت، عمل جراحی به طور معمول مفید نیست و علائم در نهایت خود به خود بهبود می یابند.

  • نوع دوم جراحی هموروئیدکتومی است. این روش بواسیر را به طور کامل از بین می برد و نیاز به بیهوشی عمومی دارد.

عمل لیزری هموروئید خارجی

درمان هموروئید ترومبوزه خارجی با لیزر سریع ترین و بهترین روش درمان این عارضه است. دکتر می تواند به صورت سرپایی این توده را سوزانده و از بین ببرد. این روش حتی برای زنان باردار و سالمندان هم مناسب می باشد.

علائم یبوست در بارداری چیست؟

داشتن دفع مدفوع راحت یکی از دغدغه های هر فردی است. احساس یبوست دقیقا برعکس بوده و هیچ گونه حس خوشایندی را منتقل نمی کند. شما می توانید در صورتی بگویید یبوست دارید که علائم زیر را داشته باشید:

  • فقط می توانید چند بار در هفته مدفوع می کنید.
  • برای دفع فشار می آورید تا دفع داشته باشید و شکم شما متورم و پر از گاز روده است.
  • هنگامی که مدفوع می کنید، مدفوع شما کلوخه و سفت است. آنها آنقدر خشک هستند که عبورشان از دریچه مقعد بسیار دردناک است.

گاهی اوقات یبوست منجر به هموروئید و شقاق مقعدی یا بدتر شدن آن می شود. مانند یبوست، هر دو بیماری نام برده در دوران بارداری شایع هستند.

بواسیر یا هموروئید

اگرچه بواسیر یا هموروئید ممکن است در هر زمانی ظاهر شود، اما اکثر مادران آینده در سه ماهه سوم بارداری، از حدود هفته 28 بارداری، به آن مبتلا می شوند.
افزایش جریان خون به ناحیه لگن، و همچنین فشار ناشی از بزرگ شدن رحم و رشد کودک، می تواند باعث تورم سیاهرگ هایی شود که از طریق مقعد می گذرند.
دلیل بواسیر چیست؟ بواسیر همچنین می تواند ناشی از یبوست باشد زیرا همانطور که گفتیم هورمون های بارداری باعث کند شدن روده شما می شوند. هنگامی که مدفوع سفت است، فشار اضافی برای از بین بردن آن می تواند به وریدهای ناحیه رکتوم فشار وارد کند و باعث ملتهب و برآمدگی آنها شود. در این موارد مراجعه به یک دکتر بواسیر خوب می تواند راه حل مناسبی باشد.

علاوه بر این، سطوح بالاتر پروژسترون باعث می‌شود دیواره‌های سیاهرگ‌ها شل شده و به راحتی متورم شوند.

اگر قبل از بارداری هموروئید داشتید، احتمال ابتلا به آن در دوران بارداری بیشتر است. آنها همچنین می توانند پس از زایمان به دلیل فشار دادن در طول زایمان رشد کنند.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر و لیزر هموروئید {سرپایی و قطعی}

شقاق مقعدی

شقاق چیست؟ معمولاً شکافی است در اثر ضربه به کانال مقعد ایجاد می شود. این ضربه می تواند به دلیل یبوست، سندروم تحریک پذیر روده IBS یا بیماری کرون باشد. از آنجایی که زنان باردار بیشتر از یبوست رنج می برند، احتمال ایجاد شقاق مقعدی در آنها بیشتر است. با این حال، این شقاق می تواند پس از زایمان نیز ظاهر شود.
همچنین بخوانید: لیزر شقاق و عمل جراحی شقاق

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یا رکتوم یک بیماری نسبتا نادر در دوران بارداری است. فرآیند التهاب معمولا از محل اتصال پوستی مخاطی شروع می شود و سپس به سمت بالا گسترش می یابد و در نتیجه عفونت مجاور به فضای ایسکیورکتال ایجاد می شود.

همچنین بخوانید: درمان آبسه مقعدی چیست؟

hpvdarman.com

یبوست در بارداری از کی شروع میشه؟

هنگامی که سطح هورمون در بدن برای مراقبت از جنین بارداری شما افزایش می یابد، ممکن است احساس یبوست کنید. تغییرات ممکن است در اوایل ماه دوم یا سوم سه ماهه اول شما اتفاق بیفتد. تعداد کمی از زنان معمولا از ماه اول هم دچار یبوست دوران حاملگی می شوند. اما به طور نرمال هر چه جنین سنگین تر شود، فشار به روده ها و احتمال ابتلا به یبوست هم بالا می رود.

یبوست در حاملگی چقدر شایع است؟

حدود 16 تا 39 درصد از افراد در دوره ای از بارداری دچار یبوست می شوند. به احتمال زیاد در سه ماهه سوم بارداری، زمانی که جنین سنگین ترین است و بیشترین فشار را به روده شما وارد می کند، دچار یبوست می شوید. یبوست ممکن است در سه ماهه دوم بارداری شدیدتر باشد. گاهی اوقات، تا سه ماه پس از تولد نوزاد همچنان یبوست دارید.

روشهای درمان خانگی شقاق و زخم مقعدی

کلینیک دکتر علیرضا زارعی در ارتباط با درمان خانگی فیشر (شقاق) بیان میکند؛ شقاق مقعدی تا حدی جزو بیماریهای دردناک است، زیرا افرادی که این زخم را دارند باید برای تقویت حرکت روده های خود هر روز رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.

مهم است که مدفوع خود را نرم نگه داشته که بتوانید دفع راحت تری داشته باشید. بنابراین شقاق در اثر حجیم شدن یا زور زدن بیشتر تحریک می شود.

روش های ساده ای وجود دارند که می توانید در خانه با رعایت آنها وضعیت خود را ثابت نگه داشته یا بهبود بخشید.

درمان خانگی شقاق مقعدی که اکثرا از آنها مطلع هستند، می تواند شامل خوردن فیبر بیشتر، استفاده از نرم کننده های مدفوع و نوشیدن آب بیشتر باشد. این گزینه ها همچنین ممکن است شامل استفاده از حمام سیتز و یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد باشد.

درمان شقاق مقعدی با عسل

از آنجا که عسل به عنوان یک داروی بسیار مفید خوراکی و ضد التهابی به شمار می آید، می تواند برای درمان شقاق هم موثر باشد. عسل می تواند با ضد عفونی کردن زخم به ترمیم آن کمک کند. بهترین روش اعمال برای مالیدن عسل به این صورت است که آن را با روغن زیتون به مقدار مساوی مخلوط کرده و دو یا سه مرتبه در روز روی زخم بمالید.

یکی دیگر از روش های استفاده مخلوط آن با دمنوش های ضد التهابی دیگر بوده که به صورت نوشیدنی مصرف می شود. اگر زخم شقاق کوچک باشد، معمولا مالیدن عسل روی آن بازدهی بهتری دارد.

درمان خانگی شقاق

درمان شقاق با کپسول ویتامین ای e

طبق آزمایشات پزشکی نتیجه گیری شده که اعمال کپسول ویتامین ای e بین 3 تا 6 هفته می تواند زخم شقاق را بهبود بخشد. علاوه بر روغن ویتامین ای ، مواد مغذی دارای ویتامین سی C نیز برای التیام شقاق موثر هستند. کپسول های ویتامین E که به دلیل خواص مرطوب کنندگی خود شناخته شده هستند، می توانند به عنوان ژل های ضد التهابی عمل کنند. برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.