بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بهترین دکتر متخصص زگیل تناسلی و کلینیک در تهران جهت مراجعه فوری

بیماری زگیل تناسلی از بیماری های به شدت آزار دهنده ای است، علائم این بیماری می تواند زندگی شخصی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از رایج ترین سوالات بیماران این است که برای درمان زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ یا بهترین دکتر متخصص زگیل تناسلی در تهران کیست؟ در ادامه این بحث به بررسی کامل این موضوع می پردازیم:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده یا زائده های گوشتی است که در ناحیه ی تناسلی ایجاد میشود. عامل ایجاد این زائده ها ویروسی به نام اچ پی وی است که در طی رابطه جنسی و از طریق تماس پوست با پوست از یک فرد به فردی دیگر انتقال می باید.


مهمترین نشانه و علامت این بیماری همین زائده های گوشتی هستند که می توانند در اطراف ناحیه تناسلی، مقعد، داخل دهان ( در صورت برقراری رابطه دهانی) ایجاد شوند.


زمان مراجعه به پزشک متخصص

در صورتی که در ناحیه تناسلی یعنی واژن، آلت تناسلی و مقعد زائده های گوشتی، برجسته و یا مسطح مشاهده کردید، لازم است هرچه سریع تر با پزشک مشورت نمایید.


هرچقدر مراجعه به پزشک با تاخیر بیشتری انجام شود، عفونت گسترش یافته و تعداد و حجم زائده ها هم افزایش خواهد یافت. این کار می تواند فرآیند درمان را پیچیده تر از قبل نماید.


در ضمن به شدت از تماس دست با زگیل پرهیز کنید. انجام هرگونه خود درمانی، مصرف پماد و دارو خودسرانه و قبل از تشخیص بیماری و بدون مجوز پزشک می تواند زائده ها را تشدید کرده و وضعیت بیماری را پیچیده تر از قبل نماید.


برای درمان زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

یکی از سوالات اساسی که در این مورد پیش می آید، این است که برای درمان زگیل تناسلی به کدام پزشک یا متخصص مراجعه کنم تا بهترین نتیجه را بگیرم. اشتباه در انتخاب پزشک می تواند علاوه بر صرف زمان و هزینه بیشتر، بیماری را تشدید و یا حتی باعث انتقال آن به سایر نواحی گردد. 


در ادامه به تفکیک تخصص های مختلف به میزان مهارت و توانایی پزشک در رفع این بیماری می پردازیم:


متخصص جراح عمومی

بهترین و سریع ترین نتیجه ی درمان زگیل ها با کمترین میزان آسیب توسط متخصص جراح حاصل میشود. متخصص جراح عمومی یکی از تخصص های پزشکی است که به درمان بیماریهای مختلف با تکیه بر روش های جراحی می پردازد. انجام جراحی نیاز به تخصص و تجربه کافی است که این پزشک بیشترین تخصص را در این زمینه دارد، زیرا دامنه فعالیت ها و تخصص های این پزشک بسیار گسترده می باشد.


پزشک متخصص جراح عمومی با دارا بودن بیشترین دانش و تجربه جراحی می تواند بهترین گزینه برای درمان زگیل تناسلی با کرایو و لیزر باشد.


مطالعه کنید : درمان زگیل تناسلی- درمان با لیزر،کرایو تراپی و روش های خانگی



ویزیت آنلاین در واتساپ

جهت ویزیت آنلاین رایگان و مشاوره با دکتر در واتساپ پیام دهید.


۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷

پزشک عمومی

پزشک عمومی می تواند این بیماری را با معاینه زائده ها تشخیص دهد. اما نمیتوان برای درمان از پزشک عمومی کمک گرفت. به همین جهت بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع و فرآیند درمان را به متخصص جراح محول می کند.


از آنجایی که پزشک عمومی نمی تواند به شما در درمان این بیماری و از بین بردن زگیل ها کمک کند، لازم است بعد از تشخیص برای درمان با پزشک متخصص مشورت کنید. بنابراین اگر میخواهید در زمان و هزینه ها صرفه جویی نمایید، از همان ابتدا با با یک متخصص مشورت کنید.


متخصص پوست

یکی از گزینه های پزشک برای تشخیص و درمان زگیل، متخصص پوست است. این متخصص نیز می تواند زائده های زگیل را با معاینه تشخیص دهد.  شما را به پزشک جراح ارجاع می دهد.


 در مواردی نیز این متخصص سعی می کند تا با درمان های دارویی زگیل را رفع کند.  درمان های دارویی در مواردی برای زگیل های کوچک و پراکنده موثر است، اما در هر حال برای اثربخشی باید زمان طولانی و اغلب چند ماهه این دارو ها را مصرف کنید. به همین جهت می توان گفت متخصص پوست نمی تواند دکتر زگیل تناسلی باشد.


اورولوژیست ( برای درمان زگیل تناسلی مردان)

اورولوژی شاخه ای از پزشکی است که به جراحی مجاری ادرار (مرد و زن) و ناحیه تناسلی مردانه اشاره دارد. این متخصص یکی از گزینه های درمان زگیل تناسلی، به خصوص زگیل های مجاری ادراری است.


دکتر اورولوژ به خوبی به آناتومی ناحیه تناسلی مردانه آشنایی دارد و می تواند بیمار را درمان و از آسیب ناحیه ی تناسلی یا مجاری ادرار جلوگیری نماید. اما این موارد در صورتی حاصل می شود که این پزشک سابقه درمان زگیل و نیز تجهیزات و امکانات لازم برای درمان این بیماری را داشته باشد.


متخصص زنان ( برای درمان زگیل تناسلی زنان)

متخصص زنان، پزشکی است که بر تشخیص، درمان و جراحی ناحیه تناسلی زنانه تسلط دارد. متخصص زنان می تواند با معاینه و بررسی های دقیق زگیل را تشخیص داده و برای درمان آن روش مناسب را به بیماران پیشنهاد داده و اجرا نماید. اما این موارد در صورتی حاصل می شوند، که این پزشک تخصص و تجربه لازم را داشته باشد و نیز امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای لیزر یا کرایو را در دسترس داشته باشد!


ویژگی های بهترین متخصص برای زگیل تناسلی

انتخاب یک پزشک خوب بی شک در افزایش سرعت و روند درمان و نیز نتیجه گیری از درمان موثر خواهد بود. در ادامه به یکسری از وظایف دکتر زگیل تناسلی می پردازیم، که بیماران باید هنگام انتخاب پزشک به آنها توجه داشته باشند:


داشتن تخصص و تجربه کافی برای درمان این بیماری حساس

دادن حس امنیت و آرامش به بیمار

استفاده از بهترین تجهیزات روز دنیا، که کمترین آسیب را به پوست وارد می کنند.

انجام درمان در محیطی استریلیزه برای جلوگیری از انتقال سایر عفونت ها و بیماری ها

انتقال کامل اطلاعات صحیح در مورد زگیل به بیمار

انجام روش نوین درمان، برای تسریع در روند درمان و بهبودی

استفاده از روشهایی که در سریع ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه ها بیماری را از بین می برند.

مزیت های درمان زگیل در کلینیک نوین

کلینیک نوین مرکزی تخصصی است که به صورت ویژه به امر درمان بیماریهای ناحیه مقعد و تناسلی می پردازد. این مرکز بیشتر از ۱۵ سال سابقه درمان زگیل تناسلی و بیماریهای مشابه را دارا بوده و پزشک این کلینیک یکی از با تجربه ترین پزشکان در این حوزه شناخته میشود.


از مزایای درمان زگیل در این مرکز می توانیم به این موارد اشاره کنیم :


درمان سرپایی و سریع در کمتر از نیم ساعت بدون درد و خونریزی

رعایت اصول بهداشتی و فراهم کردن محیطی استریلیزه 

استفاده از بهترین تجهیزات و دستگاه های لیزر با قدرت مکش بالا

انجام بهترین روش درمان برای نتیجه گیری سریع و قطعی

پزشکی متخصص و مجرب و کادری حرفه ای و دوره دیده

حفظ اسرار بیماران 

دریافت پایین ترین نرخ درمان  در میان سایر کلینیک ها

پاسخگویی و مشاوره ۲۴ ساعته رایگان قبل و بعد از انجام درمان

https://digg.com/@dr-abedian

روشهای درمان سنتی بواسیر یا هموروئید

درمان بواسیر در طب سنتی از قبل از میلاد مسیح وجود داشته و حتی شواهدی از روشهای درمان آن در پاپیروسهای مصری یافت شده است.” برگ‌های اقاقیا و خاک را ساییده و با هم بپز. یک پارچه کتانی را به این ماده آغشته کن و در مقعد بگذار. با این کار بیمار فوراً درمان می‌شود.” این یکی از نوشته هایی است که از گذشته به جای مانده است.

اما امروزه روشهای درمان سنتی بواسیر نیز تغییر کرده است. قبل از بررسی این روشها، نگاهی به علت این بیماری از نظر طب سنتی می اندازیم. همراه ما باشید.

از منظر طب سنتی دلیل هموروئید چیست؟
درمان بواسیر با طب سنتی
بواسیر یا همان بیماری هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن رگ هایی در مقعد است که خون را به قلب برمی گردانند. این رگ ها با نام سیاهرگ ها شناخته می شوند. علت این تورم از منظر طب سنتی تجمع خلط سوداوی یا همان خون سوداوی در این سیاهرگ است. که موجب متورم شدن آن میشود.

سودا ماده ای سیاه رنگ است که در جگر تولید میشود. طبع این ماده سرد، خشک است. سودا در خون رسوب می کند و علت تیرگی خون نیز همین ماده است. از نظر طب سنتی هر عاملی که تجمع این ماده در خون را افزایش دهد، می تواند باعث هموروئید گردد. برخی از این عوامل عبارتند از :

افزایش حرارت در کبد
تضعیف طحال
افزایش برودت
سده طولانی مدت (بند آمدگی در عروق و مجاری)
عود مکرر بیماری ها
مصرف غذاهایی که سودا را افزایش میدهند. مثل کلم، عدس، بادمجان، گوشت مانده و …
مصرف داروهایی که با اتساع عروق در ارتباط هستند.
زیاده روی در مصرف مسهل ها
البته بی تحرکی، سن بالای 40 سال، افسردگی، زندگی در آب و هوای خشک و خواب ناکافی نیز می توانند خطر بروز این بیماری را افزایش دهند.

روشهای طب سنتی
متخصصان طب سنتی راه درمان بواسیر را غلبه بر سودا می دانند. در واقع معتقد هستند که برای رفع بیماری می بایست خون سوداوی از بدن دفع شود. این متخصصان بر عقیده هستند که جراحی بواسیر و برداشت زائده نه تنها به درمان کمک نمی کند. بلکه می تواند موجب انتقال سودا به خون شده و در تمام بدن رها شود.
هدف از این درمان ها متعادل کردن مزاج کبد، طحال و معده و نیز رفع یبوست است. زیرا یبوست نه تنها علت بیماری است، بلکه از عوارض آن نیز باشد. روشهای درمان طب سنتی از روش هایی مشابه درمان خانگی است که در ادامه به چند نمونه از آنها می پردازیم:

روشهای درمان سنتی بواسیر
ماساژ شکم : می توانید شب ها قبل از خواب ناحیه پهلو ها، شکم و مثانه با روغن زیتون ماساژ دهید.
خاکشیر : خاکشیر در رفع این بیماری موثر است. برای این منظور یک قاشق خاکشیر را در آب جوش ریخته و به همراه نبات میل کنید.
روغن زیتون : مصرف روغن زیتون خالص می تواند در رفع یبوست بیماری موثر باشد. می توانید روزانه 3 قاشق روغن زیتون خالص را میل کنید و یا با سالاد مصرف کنید.
مغز فلوس : فلوس میوه ی درختی به همین نام است. فلوس طبع گرم و تر دارد. این میوه دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. مهمترین خاصیت فلوس مسهل بودن است. برای مصرف این میوه می توانید غلاف آن را گرم کنید تا اصطلاحاً عسل آن خارج شود. سپس این عسل را می توانید به نسبت مساوی با روغن بادام مخلوط کرده و میل کنید. همچنین ترکیب پخته شده مغز فلوس با شکر نیز می تواند به عنوان مسهل مورد استفاده باشد.
سرخ کردنی ممنوع : برای درمان بهتر است تا حد امکان تنها از غذاهای آبپز استفاده کنید. مصرف فست فود و سرخ کردنی ها را تا حد امکان کاهش دهید. مصرف ادویه جات نیز ممنوع است.
در کنار موارد بالا درمان با بادکشی، حجامت و سنگ درمانی نیز می تواند روشی موثر باشد.

نتیجه گیری
خیر، با وجود پیشرفت های چشمگیری که در طب سنتی روی داده است. باز هم هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف نشده است. تمامی این روشها بر درمان یبوست تاکید دارند. درمان کردن یبوست یک روش موقتی برای درمان این بیماری است. زیرا تنها در برطرف کردن علائم نقش دارد. برای اینکه عارضه به طور کامل رفع شود. می بایست زائده هموروئیدی از پایه قطع گردد. در غیر این صورت خطر عود مجدد بیماری وجود دارد.

برای رفع بیماری باید با استفاده از جراحی زائده ایجاد شده را قطع کنند. در گذشته این کار با تیغ جراحی صورت می گرفت. جراحی با روش های قدیمی معمولاً با درد، خونریزی و عفونت همراه می شدند. اما چند سالی است که نیروی لیزر جایگزین تیغ جراحی شده است.

لیزر جایگزین بسیار مناسبی برای عمل جراحی است که هیچ یک از مشکلات عوارض درمان های قبلی را ندارد و خیلی سریع، بدون ایجاد درد و یا خونریزی بیماری را رفع می کند. برای آشنایی با روش قطعی درمان این بیماری، مقاله درمان هموروئید را مطالعه نمایید.

منبع

سنگ کلیه ، علت ، علائم و روش های مختلف درمان و پیشگیری از ابتلا به این عارضه


سنگ کلیه (لتهانی کلیه ، نفروتیلاسیون) حاصل از ذخیره مواد معدنی و نمک در کلیه است. سنگ های کلیه به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و می توانند در هر قسمتی از دستگاه ادراری شما -از کلیه ها تا مثانه- اثر گذار باشد. بیماری سنگ کلیه می تواند دردناک باشد اما اگر به موقع شناسایی و درمان شود، خوشبختانه در اغلب موارد آسیب دائمی وارد نمی کند. بسته به شرایط بیمار و شدت بیماری در بیشتر مواقع درمان فراتر از درمان دارویی و توصیه به نوشیدن آب کافی نمی رود، مگر اینکه شرایط کمی پیچیده تر باشد مثلا سنگ در دستگاه ادراری قرار داشته باشد و با عفونت و عوارض دیگری همراه شود، در این مواقع ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. حتی درمان جراحی هم درمان سختی نیست و بیمار خیلی نگران نخواهد بود. زمانی که تحت درمان قرار می گیرید ، پزشک شما توصیه های پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از عود مجدد بیماری به شما خواهد گفت که بهتر است از آنها تبعیت کنید.


Post image

علائم سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است بی علامت باقی بماند تا زمانی که در کلیه شروع به حرکت کند و یا به لوله اتصال بین کلیه و مثانه برسد. در این شرایط احتمالا علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

درد شدید در پشت و زیر دنده

دردی که به سمت پایین شکم و کشاله ران منتشر می شود.

دردی که به صورت امواج در می آید و به شدت نوسان دارد

درد در زمان دفع ادرار

تغییر رنگ ادرار به رنگ صورتی ، قهوه ای و یا قرمز

تهوع و استفراغ

تکرر ادرار

بیش از حد ادرار کردن

تب و لرز (در صورت وجود عفونت)

ادرار کردن به مقدار کم

به دلیل امکان حرکت سنگ کلیه در مجاری ادراری، درد ناشی از این بیماری ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال بیمار شاهد تغییر ناحیه درد و یا افزایش شدت درد باشد.


چه موقع به پزشک مراجعه کنید ؟

در صورتی که علائم و نشانه ها به گونه ای است که شما را نگران کرده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورت تجربه موارد زیر، فورا ترتیب ملاقات با یک پزشک را بدهید:


درد بسیار شدید که نمی توانید درست بنشینید و یا احساس راحتی داشته باشید.

درد همراه با تهوع و استفراغ

درد همراه با تب و لرز

خون در ادرار

مشکل در دفع ادرار

علت سنگ کلیه

سنگ کلیه در اکثر مواقع علت خاصی ندارد، گرچه عوامل متعددی می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. در واقع سنگ کلیه زمانی ایجاد می شود که ادرار شما بیش از حد حاوی مواد کریستال تشکیل دهنده سنگ مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک باشد.افرادی که بیش از دیگران در خطر سنگ کلیه هستند:


سابقه خانوادگی یا شخصی

کم آبی بدن و مصرف کم آب در طول روز

رژیم های غذایی خاص مانند رژیم های پروتئین، سدیم (نمک) و قند بالا

چاق بودن و شاخص توده بدنی (BMI) بالا

بیماری های گوارشی و جراحی

سایر بیماری ها مانند اسیدوز کبدی، سیستینوری، هیپرپاراتیروئیدیسم

داروهای خاص

برخی از عفونت های دستگاه ادراری

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه بسته به علت و نوع سنگ متفاوت است و شرایط متفاوتی را دارد. در ادامه به بررسی درمان سنگ کلیه در حالت ابتدایی و پیشرفته می پردازیم.


سنگ های کوچک با حداقل علائم

اکثر سنگ های کوچک کلیه نیازی به درمان های تهاجمی ندارند. حتی ممکن است خود شما، به رعایت چند نکته کوچک به راحتی سنگ کلیه را دفع کنید. این نکات شامل موارد زیر است:


آب آشامیدنی: نوشیدن آب کافی به سلامت کلیه و در کل به سلامتی بدن شما کمک فراوانی می کند. به اندازه کافی آب بنوشید. مصرف خیلی کم و یا خیلی زیاد مایعات می تواند به کلیه آسیب برساند. به توصیه ی پزشک خود در این زمینه عمل کنید و به میزان گفته شده آب بنوشید.

مسکن ها: عبور سنگ کلیه و دفع آن ممکن است دردناک باشد. در موارد خفیف توصیه می شود از مسکن ها برای کاهش درد استفاده کنید. پزشکان معمولا مسکن هایی نظیر ایبوپروفن ، استامینوفن یا ناپروکسن سدیم را توصیه می کنند.

دارو درمانی: پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند که باعث دفع سریع تر و راحت تر سنگ کلیه می شوند و بیمار درد کمتری را تحمل می کند.

بیماری سنگ کلیه می تواند دردناک باشد اما اگر به موقع شناسایی و درمان شود، خوشبختانه در اغلب موارد آسیب دائمی وارد نمی کند.


سنگ های بزرگ با علائم بیشتر و شدیدتر

سنگ های کلیه ی دیگری هم وجود دارند که به دلیل بزرگی و یا خونریزی، آسیب به کلیه در زمان دفع و عفونت مداوم در مجاری ادراری نمی توانند به روش های محافظه کارانه درمان شوند. روش های درمان اینگونه سنگ ها به شرح زیر است:


استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ

برای برخی از سنگهای کلیه – بسته به اندازه و مکان – دکتر شما ممکن است یک روش لایت تریپسی موج ضربه ای(ESWL) را پیشنهاد کند. در این روش سنگ به قطعات کوچکتری تقسیم می شود. این روش حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و می تواند درد متوسطی را ایجاد کند. بنابراین ممکن است بیمار نیاز به بیهوشی داشته باشد. ESWL می تواند عوارضی مانند:


خون در ادرار

کبودی پشت یا شکم

خونریزی در اطراف کلیه ها و یا سایر اندام ها

ناراحتی های دفع سنگ های ریز

را برای بیمار ایجاد کند.


جراحی برای درمان سنگ های بزرگ کلیه به روش نفرولیتوتومی پوستی

جراحی برای از بین بردن سنگ های بزرگ کلیه با استفاده از تلسکوپ های کوچک و از طریق ایجاد برشی کوچک در پشت بیمار.


بیمار در طول این جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد و برای یک الی دو روز در بیمارستان بستری می شود. اگر درمان به روش ESWL ناموفق باشد ممکن است پزشک از این روش برای درمان به عنوان روش جایگزین استفاده کند.


جراحی سنگ کلیه با استفاده از یک لوله ی نازک (یورتاک اسکوپ)

برای برداشتن سنگ کوچکتر در کورتیکواستروئید یا کلیه، پزشک ممکن است لوله ی نازک روشن (یورتاک اسکوپ) را که از طریق مجرای ادراری و مثانه وارد بدن بیمار می شود، به کار ببرد و بعد از آن سنگ را به ابعاد بسیار ریزی می شکنند که بتواند از راه ادرار خارج شود. سپس پزشک شما می تواند یک لوله کوچک (استنت) را در مثانه بگذارد تا تورم را کاهش و تسکین دهد. در طول این روش ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی یا موضعی داشته باشید.


روش های دیگری همچون جراحی غدد پاراتیروئید و Hyperparathyroidism هم در درمان سنگ های کلیه ی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.


پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

پیشگیری از سنگ کلیه با کارهای جزئی و تغییر سبک زندگی امکان پذیر است. با رعایت نکات زیر، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهید:


در طول روز آب بخورید

نوشیدن آب در سلامت کلیه ها نقش بسزایی دارد. معمولا پزشکان به افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند توصیه می کنند روزانه حدود 2.6 لیتر ادرار دفع کنند. برای رسیدن به این مقدار باید آب مصرف کنید. ممکن است اوایل نیاز به اندازه گیری ادرار داشته باشید تا بدانید برای دفع این مقدار ادرار به چه مقدار آب نیاز دارید. اگر شما در منطقه گرم و خشک زندگی می کنید و یا تمرینات ورزشی زیادی انجام می دهید ممکن است به مقدار آب بیشتری نسبت به افراد عادی نیاز داشته باشید.


منع خوردن غذاهای غنی از اگزالات

اگر سنگ کلیه شما از نوع سنگ های اگزالات کلسیم باشد، پزشک دستور محدود کردن غذاهای حاوی اگزالات را می دهد. مواد غذایی مانند :


بامیه

چغندر

اسفناج

سوسیس

سیب زمینی شیرین

آجیل

چای

شکلات

فلفل سیاه

محصولات سویا

رژیم غذایی کم پروتئین و کم نمک را انتخاب کنید. مقدار نمک غذا را کاهش دهید و سعی کنید از پروتئین های جایگزین مانند حبوبات استفاده کنید. در مورد مصرف کلسیم با پزشک خود مشورت کنید. مصرف مکمل های کلسیم با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه است، بنابراین نیاز به مشورت با پزشک دارید. می توانید به کمک یک برنامه غذایی و مراجعه به متخصص تغذیه خطر ابتلا و یا عود مجدد بیماری سنگ کلیه را کاهش دهید.


منبع