بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

مقایسه میزان بهبودی و عوارض واشی از درمان بیماران مبتال به شقاق مزمه مقعد در دو روش استفاده از پماد 30/3%GTN و ژل دیلتیازم 2%

در این مطالعه دو روش درمانی شقاق مزمن مقعد که عبارتند از:

 استفاده از ژل موضعی دیلتیازم 2% و پماد موضعی 03/0% GTN مورد مقایسه قرار داده شد. 

روش بررسی:

 در این تحقیق نیمه تجربی، 66 بیمار مبتلا به شقاق مزمن مقعد که به کلینیک گوارش و جراحی یزد در سال 88 مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و پس از 8 هفته از درمان، از نظر عوارض و بهبودی ارزیابی شدند.

 افراد به دو گروه تقسیم شدند، در یک گروه از ژل موضعی دیلتیازم 2% و در گروه دیگر از پماد موضعی 03/0% GTN استفاده شد و بیماران از نظر عوارض و بهبودی پس از 8 هفته مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج: از نظر بهبودی پس از 8 هفته، در گروه استعمال کننده پماد GTN، 3/53% بهبودی کامل، 7/6% بهبودی نسبی و 40% بهبودی نداشتند و در گروه استفاده‌کننده از ژل دیلتیازم 2%، 7/67% بهبودی کامل 5/6% بهبودی نسبی و 8/25% بهبودی نداشتند(482/0=p). در گروه استعمال‌کننده پماد GTN 1/53% بدون عارضه بودند. 2 بیمار (2/6%) سر درد غیرقابل تحمل داشتند که از ادامه درمان سرباز زدند. 11 بیمار (3/34%) سردرد قابل تحمل و 2 نفر(2/6%) افت فشار خون وضعیتی داشتند و در گروه استفاده کننده از ژل دیلتیازم 2%، 30 نفر (7/96%) بدون عارضه بودند و 1 بیمار (2/3%) دچار سردرد شدند.

 نتیجه‌گیری: 

درمان با GTN دارای میزان عود بالا و عوارضی مانند سردرد و هیپوتانسیون ارتواستاتیک می‌باشد و اسفنکتروتومی شیمیایی با ژل دیلتیازم میزان بهبودی قابل مقایسه با GTN دارد و عوارض جانبی کمی دارد.

منبع : دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

بیماری شقاق مقعدی چیست و بهترین روش برای آن کدام است؟

وقتی به صحبت های مراجعین کلینیک مان گوش می کنیم متوجه می شویم تصور آنها چنین است که این عارضه یا بیماری هایی از این قبیل فقط برای پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست و آنها هرگز تصور چنین وضعیتی را نمی کرده اند. اینجا بود متوجه شدیم آنها شناخت کافی از مشکل خود نداشته اند و نمی دانستند دقیقا چه اتفاقی در بدن آنها رخ داده است. 
ادامه مطلب ...

تفاوت دو بیماری بواسیر و شقاق مقعدی

در انتهای دستگاه گوارش بدن، رکتوم یا راست رودهقرار دارد که به مقعد منتهی می‌شود. اگر این عضو به درستی کار خود را انجام ندهد، مواد دفعی در بدن مانده و مسبب عواقب خطرناکی می‌شود. شقاق (فیشر) و هموروئید(بواسیر) دو بیماری متفاوت در ناحیه مقعد هستند که دانستن تفاوت آنها از نظر علائم و روشهای درمان به‌رغم شباهت‌های فراوان این دوبیماریبسیار مهم است. 

هموروئید یا بواسیر یکی از علل شایع خونریزی‌های روده بزرگ است. هموروئیدها اعضای طبیعی قسمت انتهایی روده بزرگ هستند که به دلایل متفاوت دچار عارضه هموروئید می‌شوند. این بیماری دارای علائمی مشخص و واضح می باشد و در بروز هموروئید زمینه‌های ارثی و خانوادگی، بیماری‌های غددی، تغذیه، شغل، آب و هوا، مسائل روانی، سن، دارو، عفونت، بارداری، سرفه زیاد، زورزدن، استفراغ و یبوست موثر هستند.

 هموروئید در انواع و درجات مختلفی ایجاد می‌شوند اما به طور کلی به دو صورت داخلی و خارجی بروز می‌کنند.

 نوع خارجی اکثرا با درد زیاد و تورم اطراف مقعد مشاهده شده و درصورت وجود درد شدید نیاز به اقدام جراحی اورژانسی دارد در غیر این‌صورت درمان مراقبتی شده و خودبه خود برطرف می‌شود. 

هموروئیدهای داخلی اکثرا با خونریزی موقع اجابت که به صورت دفع خون روشن پس از اجابت مزاج سفت است بروز می‌کند. از طرفی ممکن است با بیرون زدگی زائده ای از معقد همراه باشد که با اجابت مزاج بیرون زده و خونریزی می‌کند.

 شقاق ترک ( شکاف ) یا زخمی است که درپوست ناحیه ابتدای مقعد رخ می‌دهد که بسیار دردناک بوده و گاهی با خونریزی مختصر موقع اجابت مزاج همراه است.

 علل ایجاد این زخم متفاوت است ولی در بسیاری از بیماران با تغییر اجابت مزاج از قبیل یبوست یا اسهال شدید همراه است.از نظر فیزیولوژیک مشکلات کاهش خون رسانی در قسمت پشتی مقعد را مطرح کرده‌اند و بعضی از محققان افزایش فشار داخل کانال مقعدی را از علل فیزیولوژیک آن می‌دانند. 

شیوع این بیماری در زنان و مردان به یک اندازه می‌باشد.

درمان بواسیر یا هموروئید در کلینیک دکتر بیژن عابدیان

بواسیر یا هموروئید یک بیماری نشیمنگاهی است که هموروئید نام علمی آن است که عموم مردم آن را تحت عنوان بواسیر می شناسند و این بیماری یکی از شایع ترین بیماری هایی است که هم باعث ناراحتی و اذیت می شود و هم از بیان آن خجالت می کشیم. جدا از شمار مراجعین به کلینیک ما، شواهدی وجود دارد که می گوید بسیاری از افراد به چنین مشکلی دچار هستند و از آن رنج می برند ولی همچنان ساکتند. فست فودها، کم تحرکی ، استرس، زندگی ماشینی و زیاد نشستن در طول روز از عمده علل ایجاد چنین وضعیتی شناخته شده است. این ها جزئی از سبک زندگی ما هستند پس کاملا واضح است که بسیاری از ما لااقل یک بار هم شده با چنین مشکلی روبرو شده باشیم و همیشه هم آن را به حال خود رها کرده ایم.

درمان قطعی بواسیر (هموروئید) من چگونه است؟

اول اینکه کابوس تیغ و قیچی عمل بواسیر یا هموروئید را فراموش کنید. روش های نوین و بسیار پیشرفته ای در علم پزشکی به وجود آمده است که مقوله ی درمان بسیاری از بیماری ها را به طور کل دگرگون کرده است. در کلینیک ما نه خبری از بستری است و نه خبری از بیهوشی عمومی و عوارض آن. زمان هم قطعا با اهمیت است شما باید در سریع ترین زمان ممکن دوره ی درمان نقاهت خود را بگذرانید.

مدرن ترین روشی که امروزه در دنیا برای درمان قطعی انواع بواسیر کاربرد دارد تکولوژی لیزردرمانی است. شاید بپرسید برای انجام چنین کاری بهترین پزشک کیست و به کجا باید مراجعه کرد؟ کلینیک دکتر بیژن عابدیان یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین کلینیک های تخصصی تشخیص و درمان انواع بیماری های مقعدی در تهران است با تیمی از بهترین پرسنل مجرب و پرشک متخصص در این زمینه به شمار می آید. اما چرا بهترین:

مزایای درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

  • بدون درد
  • بدون خونریزی
  • بدون بخیه و پانسمان
  • بدون بیهوشی
  • بدون بستری
  • بدون عوارض ناشی از عمل بواسیر از جمله بی اختیاری در دفع مدفوع
  • بدون بازگشت مجدد بواسیر
  • با هزینه ای کمتر از عمل جراحی در بیمارستان

مشکل شما را در کمتر از ۱ ساعت و کاملا سرپایی درمان کنیم و شما به خانه یا محل کار خود بازگردید.

اگر بواسیر شما از درجه ی ۱ یا ۲ باشد لیزر درمانی قطعا بهترین گزینه است. بواسیر درجه ۱ فقط با خونریزی همراه است و بواسیر درجه ۲ علاوه بر خونریزی، مختصری درد و بیرون زدگی هم دارد. این ها خفیف ترین درجات بواسیر می باشند و با اشعه درمانی به وسیله ی لیزر کاملا برطرف خواهند شد. اگر هم درجه ی بواسیر شما ۳ یا ۴ باشد یعنی انواع شدید تر آن ، باز هم می توان به وسیله ی جراحی با  لیزر مشکل را برای همیشه حل کرد.

اگر سوالات بیشتری دارید یا می خواهید وقت ویزیت و مشاوره بگیرید با کلینیک دکتر بیژن عابدیان در تماس باشید. همکاران مجموعه ی ما صمیمانه پاسخگوی شما هستند.