بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

قارچ شیتاکه چیست؟ خواص + قرص شیتاکه برای زگیل تناسلی HPV

قارچ شیتاکه یکی از محبوب ترین قارچ ها در سراسر جهان است. آنها به دلیل غنی بودن از ویتامین، طعم خوب و مزایای سلامتی متنوعشان مورد توجه هستند.

ترکیبات موجود در شیتاکه ممکن است به مبارزه با سرطان، تقویت ایمنی و حمایت از سلامت قلب کمک کند. یکی از مهم ترین خواص آن که مورد بحث بوده، تاثیر قارچ شیتاکه بر زگیل تناسلی می باشد.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد قارچ شیتاکه بدانید توضیح می دهد.

قارچ شیتاکه چیست؟

شیتاکه قارچ خوراکی بومی مخصوص ناحیه آسیای شرقی است.

رنگ آنها قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تیره است و کلاهک هایی داشته که بین 2 تا 4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) رشد می کنند.

در حالی که به طور معمول مانند سبزیجات خورده می شود، شیتاکه قارچ هایی هستند که به طور طبیعی روی درختان چوب سخت در حال پوسیدگی رشد می کنند.

عمده کثیری از این قارچ که حدود 83 درصد بود، در ژاپن کشت میشود، اگرچه ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و چین نیز آن را تولید می کنند.

قارچ شیتاکه قارچ هایی با کلاهک قهوه ای هستند که در سراسر جهان برای غذا و به عنوان مکمل استفاده می شوند.

https://cliniczarei.com/articles/%d9%82%d8%a7%d8%b1%da%86-%d8%b4%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9%d9%87/

پیشگیری از بواسیر در کودکان + علائم و درمان خانگی

اگرچه بواسیر در کودکان و نوزادان شایع نیست، اما همچنان بسیاری از کودکانی که از نارسایی مزمن کبد و سایر بیماری های گوارشی در بدو تولد رنج می برند، می توانند دچار بیماری بواسیر شوند. یبوست نیز یکی از عوامل ایجاد هموروئید در نوزادان و کودکان نوپا است. خونریزی مقعدی شایع ترین علامت است. اکثر توده های بواسیری در نوزادان نیازی به درمان ندارند، اما اگر علت از یبوست و قسمت های دیگری از دستگاه گوارش باشد، پزشک با درمان یبوست، به درمان بواسیر در کودکان می پردازد.

بواسیر کودکان چیست؟
کلینیک اچ پی وی : بواسیر یا هموروئید وریدهای متورم در رکتوم و مقعد هستند. آنها ممکن است در داخل مقعد باقی مانده یا از آن خارج شوند. این بیماری در بزرگسالان شایع هستند، اما گاهی اوقات در نوزادان و کودکان نوپا هم ممکن است ایجاد می شوند.

آیا هموروئید در نوزادان با هموروئید در بزرگسالان متفاوت است؟
هموروئید در بزرگسالان بسیار بیشتر از هموروئید در نوزادان است. آنها همچنین تمایل به علل مختلف دارند. اما علائم این بیماری می تواند برای هر دو گروه سنی مشابه باشد.

عکس انواع هموروئید یا بواسیر
علائمی که نشان می دهد نوزاد یا کودک نوپا ممکن است هموروئید داشته باشد عبارتند از:
  • خونریزی مقعدی با اجابت مزاج ( مدفوع ) یا هنگام پاک کردن و تعویض پوشک.
  • برجستگی های کوچک مایل به قرمز یا آبی در نزدیکی لبه مقعد.
  • کودکان نوپا و خردسالان نیز ممکن است احساس خارش یا سوزش در اطراف مقعد خود را توصیف کنند. گاهی اوقات هموروئید باعث درد رکتوم می شود.

علت هموروئید در نوزادان چیست؟
یبوست شایع ترین علت بواسیر در کودکان و نوزادان است. اگر کودک شما برای اجابت مزاج زور میزند، ممکن است فشار زیادی بر رگ های نزدیک رکتوم خود وارد کند. کودکان نوپا که برای مدت طولانی در توالت می نشینند و سعی می کنند اجابت مزاج داشته باشند نیز ممکن است دچار هموروئید شوند.
نوزادان ممکن است پس از انتقال از شیر مادر به غذاهای جامد دچار یبوست شوند. یبوست همچنین می تواند نتیجه کم آبی بدن (نداشتن مایعات کافی) باشد. یبوست در کودکان نوپا ممکن است به دلیل مصرف ناکافی فیبر و مایعات یا اضطراب در مورد اجابت مزاج و تمرین گلدان باشد.

دیگر روشهای درمان شقاق کودکان در خانه

هدف از درمان این بوده که از عبور مدفوع نرم به طور منظم با حداقل فشار اطمینان حاصل شود. این کار را می توان در درجه اول با موارد زیر انجام داد:

اطمینان از مصرف خوب و منظم مایعات 

تشویق کودک به داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مقدار زیادی میوه است

استفاده از ملین. موویکول رایج ترین ملین مورد استفاده است اما سایرین ممکن است شامل لاکتولوز یا سنوکوت باشند.

موویکل

موویکل رایج ترین ملین است که برای از بین بردن شقاق کودکان توصیه می شود. موویکول برای بزرگسالان نیز موجود است و در حالی که این نسخه ممکن است در برخی از نوجوانان استفاده شود، ضروری است که فقط موویکل کودکان (موسوم به موویکل اطفال) به کودکان داده شود. موویکل نوعی ملین “Macrogol” نامیده می شود. این بدان معنی است که با جذب آب به نرم شدن مدفوع کمک می کند. موویکل را می توان در درازمدت به عنوان «دوز نگهدارنده» (یعنی دوز معمولی که هر روز داده می شود) یا در کوتاه مدت برای رفع یبوست با افزایش دوز تجویز کرد. با مراجعه به پزشک به شما توصیه خواهد شد که چه دوزهایی را به کودک خود بدهید. موویکل به صورت پودر در یک کیسه عرضه می شود. پودر باید قبل از مصرف با نوشیدنی مخلوط شود.


لاکتولوز

لاکتولوز یک قند ترکیب شده است و با لاکتوز آن را اشتباه نگیرید(لاکتوز قند موجود در شیر است). لاکتولوز جذب نمی شود اما در عوض از معده و روده کوچک عبور کرده و به روده بزرگ (کولون) می رود. لاکتولوز آب را به روده بزرگ می کشد و مدفوع را نرم می کند. با این حال، لاکتولوز باید در فواصل منظم در طول روز (معمولاً دو یا سه بار در روز) همراه با غذا داده شود.


سنوکوت

ماده فعال موجود در سنوکوت مشابه مواد موجود در آلو و انجیر است. Senokot متفاوت از لاکتولوز عمل می کند. سنوکوت به جای نرم کردن مدفوع، روده را منقبض می کند و مدفوع را به سمت جلو می برد. این معمولاً شش تا ده ساعت پس از مصرف سنوکوت اتفاق می‌افتد، بنابراین، اگر به کودک شما قبل از خواب سنوکوت داده شود، معمولاً بعد از صبحانه مدفوع می‌کند.


عوارض شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

شقاق در کودکان ممکن است، با عوارض همراه شود. این بیماری آزار دهنده، مهلک و کشنده نیست اما می تواند به شدت زندگی کودک را تحت تاثیر خویش قرار دهد. یکی از مهمترین موضوعات درد شدید کودک است که می تواند تحمل آن را سخت کرده و حتی موجب می شود، کودک از اجابت مزاج خودداری نماید، که خب این امر می تواند بیماری های دیگری را به دنبال داشته باشد. به علاوه ابتلا به این بیماری می تواند تاثیرات منفی بر روحیه کودک شما داشته باشد. پس در صورت بروز هر یک از نشانه ها آزار دهنده هر چه سریع تر برای درمان شقاق مقعدی در کودکان اقدام نمایید.

منبع

آبسه مقعدی یا پری آنال چیست؟

آبسه پری آنال شایع ترین نوع آبسه مقعدی است. اصطلاح آنورکتال به مشکلاتی اطلاق می شود که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد می شوند. آبسه های مقعدی نیز نامیده می شوند، مجموعه های متورم و دردناکی از چرک هستند که در زیر پوست اطراف مقعد جمع می شوند. این آبسه ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شده و باعث عفونت گسترده شوند. اگر چرک باعث ترکیدن غده مقعدی شود، عفونت می تواند به فضاهای اطراف راست روده و مقعد گسترش یابد.

علت ابتلا به آبسه مقعدی

زرین بانو گزارش میکند؛ آبسه مقعدی ناشی از عفونت کوچکی است که از یک غده مقعدی بسیار کوچک شروع می شود، که منبسط شده و فضایی برای تجمع چرک در زیر پوست ایجاد می کند. اکثر آبسه ها در نزدیکی دهانه مقعد قرار دارند اما گاهی اوقات در داخل کانال مقعد هم ایجاد می شوند.

علائم آبسه در مقعد عبارتند از:

  • یک توده سفت یا تورم در اطراف ناحیه مقعد که می تواند بزرگ و حساس باشد

  • گاهی تب، لرز و خستگی

  • درد در نزدیکی مقعد

  • حرکات روده دردناک

کلینیک اچ پی وی در این باره بیان می کند؛

یکی از سوالات رایج بیماران این است که آیا فیستول مقعدی همان آبسه است؟ در واقع، فیستول آنورکتال ممکن است از یک آبسه که پیشرفت کرده است ایجاد شود. برخلاف فیستول، آبسه یک کانال دو سر نیست. یک مجرای تک سر بوده که به یک حفره در بافت روی پوست منتهی می شود. این دو بیماری علائم مشابه بسیاری از جمله درد و تورم دارند.

تشخیص

بعضی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص بوده و بعضی دیگر نیستند. در برخی شرایط ممکن است این کانال ها خود به خود بسته شده و در قسمت های دیگر مجدد باز شوند. پزشک شما به دنبال نشانه هایی از ترشحات یا خونریزی است. پزشک ممکن است هنگام معاینه انگشت خود را به مقعد شما بکشد. نگران نباشید به گونه ای این کار را انجام می دهد تا بیمار هیچگونه دردی حس نمی کند.

معاینه مقعدی با قرار دادن انگشت پوشانده شده با دستکش و ژل روانکاری در انتها راست روده انجام می شود تا موارد زیر بررسی شوند:

  • عملکرد عضله های اسفنکتر داخلی و خارجی

  • منطقه عفونت

  • سر منشا فیستول

  • حدود 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون دچار فیستول می شوند. از جمله این مطالعات می توان به آزمایش خون، اشعه ایکس و کولونوسکوپی اشاره کرد.

برای خواندن مقاله کامل درباره فیستول کلیک کنید.

روش درمان آبسه 

در اغلب موارد، آبسه مقعدی باید از چرک عفونی تخلیه شود. این تضمین می کند که عفونت گسترش نمی یابد.

هموروئید چیست؟

هموروئید یک سیاهرگ متورم بوده که در زیر پوست نزدیک رکتوم قرار دارد. این توده ها معمولاً علائم قابل توجهی از خود نشان نمی دهند و یا باعث درد یا ناراحتی نمی شوند. بسیاری از اوقات، توده بواسیر خود به خود از بین می رود. گاهی اوقات، هموروئید ممکن است خونریزی کند و ممکن است پس از پاک کردن، خون قرمز روشن را روی دستمال توالت مشاهده کنید. به ندرت ممکن است لخته خون تشکیل شود و باعث ایجاد هموروئید ترومبوز شده شود که می تواند باعث درد شود.

تشخیص نوع توده در مقعد چگونه است؟

اگر فردی داخل مقعد خود توده ای داشته باشد، باید با پزشک خود مشورت کند. اغلب، آنها می توانند درمانی را پیشنهاد کنند یا ارائه دهند که به توده و هر علت زمینه ای رسیدگی می کند.
به طور معمول، پزشک از فرد سوالاتی در مورد علائم میپرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک از انگشت همراه با دستکش استفاده می کند تا هرگونه توده ناشی از هموروئید، مولوسکوم کونتاژیوزوم یا زگیل مقعدی را تشخیص دهد.

در برخی موارد، ممکن است نیاز به استفاده از آنوسکوپ داشته باشند. آنوسکوپ ابزاری است که پزشک می تواند آن را داخل مقعد قرار دهد تا به آنها اجازه دهد نگاه دقیق تری به آن بیندازند.

اگر پزشک بخواهد بررسی دقیق تری از ناحیه مقعد و روده بزرگ برای سرطان روده بزرگ انجام دهد، ممکن است از ابزارهای اضافی استفاده کند.

برخی از روش هایی که دکتر ممکن است برای بررسی روده بزرگ استفاده کند عبارتند از:

  • کولونوسکوپی این روشی است که از یک لوله روشن برای جستجوی تومورهای روده بزرگ استفاده می کند.
  • سیگموئیدوسکوپی این یک معاینه شبیه به کولونوسکوپی است که از یک لوله برای بازرسی روده تحتانی استفاده می کند.
  • تنقیه باریم. این یک معاینه اشعه ایکس از روده بزرگ است.

درمان

بسته به اینکه چه چیزی باعث احساس سختی مقعد می شود، درمان ها متفاوت خواهد بود. بخش‌های زیر برخی از گزینه‌های درمانی را بسته به علت آن فهرست می‌کنند.

هماتوم پری آنال

هنگامی که فردی دچار هماتوم پری مقعدی می شود، گزینه های درمانی معمولاً شامل داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) یا کمپرس سرد است. در موارد شدید هماتوم پری آنال، فرد ممکن است نیاز به درناژ جراحی داشته باشد.

بیشتر بخوانید...