بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

علت به وجود آمدن بواسیر یا هموروئید چیست؟

اگر مویرگ ها و رگ های اطراف دیواره ی داخلی و خارجی مقعد تحت فشار و کشش بیش از اندازه قرار بگیرند در اثر تجمع خون و تورم، رگ ها دچار کشیدگی و التهاب می شوند. در برخی موارد که فشار شدید تر باشد ممکن است پارگی و از هم گسیختگی در دیواره ی رگها به وجود می آید که باعث ایجاد درد و خونریزی های شدیدی می شود. اما علت این امر از کجا ناشی می شود؟

در ادامه ی این مطلب با علت بواسیر و دلایل ایجاد آن آشنا خواهیم شد:

یبوست

یکی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن هموروئید، یبوست است. یبوست در اثر کم تحرکی روده ها به وجود می آید و در نتیجه مدفوع به شدت سخت و سفت می شود. این مدفوع سخت و سفت هنگام دفع با فشار زیادی از مقعد خارج می شود و در نتیجه رگ های ناحیه ی مقعد دچار کشیدگی و التهاب می گردند. یکی از عمده ترین دلایل به وجود آمدن این بیماری، یبوست است.

کم آبی بدن

کم آبی بدن و عدم نوشیدن آب کافی (8 الی 9 لیوان در روز) می تواند بر روی سیستم گوارشی تاثیر بگذارد و به دنبال آن یبوست ایجاد می گردد که زمینه ساز بروز بواسیر است.
بارداری و زایمان طبیعی سخت
یکی از مشکلاتی که مادران در دوران بارداری با آن روبرو می شوند بواسیر در بارداری است. این امر ناشی از افزایش وزن و فشارهایی است که در دوران بارداری به عضلات و نواحی تحتانی بدن مانند لگن و مقعد وارد می شود و در نتیجه ی این فشار زیاد هموروئید به وجود می آید. زایمان طبیعی سخت هم از مواردی است که می تواند زمینه ساز ایجاد این بیماری گردد.

رژیم غذایی کم فیبر

رژیم غذایی کم فیبر
رژیم غذایی کم فیبر

فیبر یک ماده ی طبیعی بسیار مفید برای تنظیم حرکات روده ها ، بهبود عملکرد سیستم گوارشی و جلوگیری از یبوست می باشد. از غنی ترین منابع فیبر می توان به میوه ها و سبزیجات تازه اشاره کرد .

کم تحرکی

کم تحرکی و سبک زندگی ماشینی باعث ایجاد اختلال هایی در سیستم گوارشی و حرکات روده ها می شود که شخص را می تواند در خطر ابتلا به بواسیر قرار دهد.

رابطه ی جنسی مقعدی

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد هموروئید می تواند رابطه ی جنسی مقعدی باشد. جدا از نگرش ها و تابوهایی که در این زمینه وجود دارد رابطه ی جنسی مقعدی می تواند اثرات منفی ومخرب زیادی را از خود برجای بگذارد که ابتلا به هموروئید یکی از آنهاست.

حمل و جابجایی اشیای سنگین

حمل و جابجایی اشیای سنگین و بیشتر از حد توان فیزیکی فردمی تواند آسیب های شدیدی به عضلات لگن و مقعد وارد کند و بواسیر را به دنبال داشته باشد.

تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر (هموروئید) چیست؟

تا حالا شده این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر چیست؟ یا اصلا چرا باید با هم اشتباه گرفته شوند؟! بگذارید یک توضیح کلی داشته باشیم. بسیاری از بیماران این سوال را دارند که: “من تا حالا رابطه جنسی نداشتم ولی حس میکنم چیزی داخل مقعدم گیر کرده یا وقتی به قسمت مقعدم دست میزنم برآمدگی زیر دستم حس میکنم. دلیلش چی میتونه باشه؟”

در نتیجه به این سوال می رسند که آیا این توده باد کرده بواسیر است یا زگیل تناسلی از نوع مقعدی؟ یکی از راحت ترین علائمی که می توانید تشخیص دهید به کدام بیماری دچار شدید، این است که زگیل مقعدی هنگام لمس زبر است ولی بواسیر یک توده نرم و از جنس خود پوست بدن است. در حالی که زگیل ها گوشتی تر بوده و رنگ متفاوت دارند.
در ادامه به طور دقیق بررسی خواهیم کرد که چطور می توان فرق بواسیر یا هموروئید با زگیل مقعدی را تشخیص داد.

علت زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی که به عنوان کندیلوم مقعدی نیز شناخته می شود، ضایعات خوش خیمی هستند که توسط ویروس اچ پی وی HPV ایجاد می شوند.

این ضایعات ممکن است هم در ناحیه اطراف مقعد و هم در ناحیه تناسلی ظاهر شوند. در بعضی از افراد زگیل های مقعدی مانند لکه های قهوه ای کوچکی به نظر می رسند که در صورت لمس می توان آنها را احساس کرد.

با این حال، زگیل ها به تدریج افزایش می‌یابند و تغییر می‌کنند تا زمانی که به زائده های پراکنده و زیادتر تبدیل می شوند، که اگر درمان نشود، تعداد آنها افزایش می‌یابد.

عکس واضح زگیل در داخل مقعد در مراحل مختلف

علت بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر زمانی ایجاد می شود که بافت های راست روده و مقعد متورم و ملتهب شوند. در نتیجه، زمان ایجاد بیماری، معمولاً در داخل مقعد (بواسیر داخلی) یا در ناحیه اطراف مقعد (خارجی) قرار دارند. بنابراین، علل شایع هموروئید عبارتند از:

  • بالا رفتن سن و کم شدن تحرک
  • اسهال مزمن
  • یبوست مزمن
  • بارداری
  • چاقی
  • زور زدن هنگام استفاده از سرویس بهداشتی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • رژیم غذایی کم فیبر

فرق علائم بواسیر و زگیل مقعدی

قطعا یکی از بهترین راه ها برای تشخیص هر بیماری دانستن علائم دقیق آن است. برای بواسیر و زگیل مقعدی هم همینطور است. علامت هر کدام از این بیماری ها عبارتند از:

نشانه های زگیل مقعدی

زگیل های تناسلی مقعدی  به صورت ضایعاتی با رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف ظاهر می شوند که عمدتاً در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد ظاهر می شوند. اما، به ویژه در افراد دارای نقص ایمنی بدن هستند، کندیلوم ها ممکن است در داخل رکتوم و کناره های سوراخ مقعد ایجاد شود.

ضایعات در ابتدا لکه های کوچک، برجسته و قهوه ای رنگ هستند که اغلب بدون درد هستند. این لکه‌ها ممکن است تغییر رنگ و شکل داده و به زائده ای تبدیل شوند که می تواند شبیه ساقه یا سر گل کلم باشد. سپس زائده های تناسلی تمایل به گسترش و تکثیر دارند. در این مرحله ممکن است در اطراف نواحی آسیب دیده خارش ایجاد شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، کندیلوم ها توسط ویروس HPV ایجاد می شوند. در اکثر افراد، HPV بدون علامت است و خود به خود از بین می رود، اما در برخی موارد، ممکن است نقش مهمی در ایجاد سرطان مقعد داشته باشد. ویروس پاپیلومای انسانی عامل حدود 5 درصد تومورها در سراسر جهان است و به طور متوسط هر 8 ثانیه یک تومور ناشی از HPV تشخیص داده می شود.

نشانه های بواسیر یا هموروئید

بواسیر رگ های باد کرده در مقعد هستند در نتیجه بافت توده هموروئید از جنس خود پوست بوده و زمانی که به آن مبتلا می شوید، انگار برآمدگی از زیر پوست شما به وجود آمده. این در صورتی است که زگیل ها کاملا از سطح پوست جدا بوده و به شکل یک اسکین تگ روی پوست آویزان می شوند.
ولی برخی از علائم آن ممکن است با زگیل تناسلی مقعدی یکی باشند و برای همین اشتباه گرفته می شوند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر چیست

گاهی اوقات بیماران زمان مراجعه نمی دانند که به بواسیر مبتلا هستند یا آبسه مقعد. در نتیجه این سوال را دارند که تفاوت یا فرق آبسه مقعدی و بواسیر چیست و از کجا می توانیم متوجه شویم که به کدام دچار شدیم؟ در این مقاله هم دقیقا تصمیم به بررسی همین موضوع داریم.

لازم است بدانید که آبسه مقعد و بواسیر هر دو از بیماری های شایع گوارشی و نشیمنگاهی هستند. طبق یک آمار کلی بیان شده است که از هر 10 نفر، 5 نفر آنها به بواسیر و دو نفر آنها به آبسه مقعدی مبتلا می شوند. این دو عارضه ربطی به جنسیت انسان ها ندارند و مردان و زنان را به یک اندازه درگیر می کنند.

اگرچه آبسه مقعد و بواسیر جزو بیماری های کشنده نیستند ولی عدم درمان آنها می تواند شرایط جسمی فرد را در صورت وخیم شدن روز به روز بدتر کند.

بررسی دو بیماری بواسیر و آبسه مقعد

برای بررسی دقیق تر پیش از پرداختن به علائم و نشانه های بیماری ها، بهتر است بدانیم که دقیقا آبسه و بواسیر چیست:

  • بیماری هموروئید یا بواسیر: هموروئید وریدهای متورمی هستند که ممکن است در مرحله ابتدایی با کرم های بدون نسخه خود به خود از بین بروند. توده های هموروئید معمولا به دلیل خون جمع شده داخل آنها سفت تر هستند.
  • تفاوت آبسه و بواسیر