بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

انواع مشکلات مو و پوست سر


آیا می دانید وضعیت مو ها به شما در مورد سلامتی بدن می گویند؟ شما می توانید از این راهنما تصویری استفاده کنید و مشاهده کنید که چگونه بیماریها بر موهای شما تاثیر می گذارند.

پوسته های سفید روی مو ها یا شوره ها

شوره سر یک شرایط مسری است. از عوامل که در ایجاد شوره نقش دارند می توانیم به پوست چرب، استرس ، چاقی ، سرما ، هوای تمیز و اگزما یا پسوریازیس اشاره کنیم. این شرایط می تواند شرم آور باشد و خارش ایجاد کند.

برای کاهش تولید سلول های مرده پوست شوره سر، سعی کنید روزانه از یک شامپو ضد شوره استفاده کنید. شامپو را به مدت 5 دقیقه روی موها بگذارید و سپس به خوبی آبکشی نمایید. شاید لازم باشد چندین شامپو شوره سر را امتحان کنید تا موارد بهتر را انتخاب نمایید. 

شوره زرد؟

اگر پوسته های شوره چرب و زرد هستند، ممکن است درماتیت سبورئیک داشته باشید. درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی پوستی است که می تواند قسمت های مختلف بدن که چرب است مثل پوست سر و صورت ایجاد شود. اگرچه درماتیت سبورئیک مربوط به هورمون ها، قارچ ها و حتی برخی از بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون یا HIV است، اما همه این شرایط مانند شوره سر با شامپوهای ضد شوره  درمان می شوند.

ریزش مو

کارشناسان تخمین می زنند که ریزش مو تا 100 عدد در روز طبیعی است. حدود 90٪ از 100000 فولیکول مو شما در زمان معینی مو رشد می کنند. 10٪ دیگر در مرحله استراحت (تلوژن) قرار دارند و موها بعد از حدود 2 تا 3 ماه خارج می شوند. با موهای جدید جایگزین می شود و چرخه رشد دوباره شروع می شود.

رشد کم

تلوژن به مرحله استراحت مو نیز گفته میشود در این مرحله رشد موها برای چند ماه متوقف شده است. از عواملی که در ایجاد تلوژن نقش دارند می توانیم به شوک، جراحی ، واکسیناسیون ، زایمان ، مصرف  برخی از داروها ، رژیم های غذایی نادرست ، استرس شدید ، مشکلات تیروئید اشاره کنیم. بعد از این مرحله نیز ممکن است موها شروع به ریزش یا نازک شدن کنند. در بیشتر موارد ، موهای تازه بلافاصله شروع به رشد می کنند.

حمله به فولیکول های مو

در آلوپسی آرئاتا ، سیستم ایمنی بدن شما اغلب بطور ناگهانی و به اشتباه به فولیکولهای مو حمله می کند و باعث ریزش موها می شود. بیشتر افراد یک یا دو لکه طاسی دارند که با تزریق به راحتی قابل درمان هستند اما در بعضی موارد موهای بدن از بین می رود.

 آلوپسی آرئاتا مضر یا مسری نیست ، اما از نظر روانشناختی می تواند سخت باشد. ممکن است مو به خودی خود رشد کند ، و درمان ممکن است به رشد سریعتر مو کمک کند.

ریزش ارثی

گرچه ممکن است ریزش مو ارثی باشد، اما این ویژگی ممکن است بیشتر از پدرتان به ارث برسد. طاسی الگوی مردانه غالباً بر روی تاج سر است و یک حلقه موی نعل اسبی را در اطراف طرف سر می گذارد. داروهای کاهش سرعت ریزش مو شامل فیناستراید (Propecia) و ماینوکسیدیل (Rogaine) ممکن است موثر باشد.

طاسی زنانه

. بر خلاف مردان ، زنان به ندرت طاس می شوند و ریزش مو در آنها کندتر است. تصور رایج  که موهای بلند تر هیچ گونه اثری بر ریزش مو ندارند، اشتباه است. موهای بلند موجب سایش شده و در ریزش مو نقش دارد

مصرف داروی ماینوکسیدیل که یک بار در روز اعمال می شود ، ممکن است به رشد مو کمک کند. همچنین داروهای اسپیرونولاکتون و فلوتامید (داروهای خوراکی) برای خانمها قابل استفاده است.

شکننده شدن

تابش بیش از حد آفتاب می تواند موهای شما را خشک و شکننده کند. این امر به ویژه در افرادی که موهای بلوند یا خاکستری دارند، صادق است. و اگر در حال حاضر موهای نازک دارید ، خطر آفتاب سوختگی در پوست سر شما وجود دارد. انتخاب محصولات مراقبت از مو که در برابر آفتاب محافظت ایجاد می کنند نیز انتخاب خوبی است.

به همین دلیل بهتر است که هنگام بیرون آمدن از کلاه استفاده کنید- به خصوص اگر پوست سر شما در معرض دید باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.