بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

بواسیر یا هموروئید چیست و راه های درمان بیماری همورئید یا بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند

علائم هموروئید داخلی چیست؟

بسیاری از بیماران معمولا تا زمانی که بواسیر داخلی دردی ایجاد نکرده یا خونریزی نداشته متوجه آن نمی شوند. در ابتدا تنها علائم هموروئید داخلی رگه های خونی می باشد که روی مدفوع خود دیده یا زمانی که با دستمال خود را تمیز می کنید، مشاهده خواهید کرد.

اگر این توده مقعدی درمان نشده باقی بماند، می تواند رشد کرده، بزرگ تر شده و مسیر عبور مدفوع را سد کند. آنها گاهی ممکن است تا ۳ سانتی متر رشد کنند. توده بواسیر داخلی می تواند به مرور زمان پرولاپس شده و از مقعد بیرون بزند. داشتن احساس خیسی دائم و خروج ترشحات از نشانه های رایج هموروئید داخلی است.

از علائم دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس دفع ناکامل مدفوع
  • احساس گرفتگی دائم در مقعد
  • خونریزی در صورت رشد کردن و تحریک توسط مدفوع سفت یا رابطه مقعدی
  • درد و سوزش به همراه کمی خارش

علت خونریزی و درد  بواسیر داخلی

کشش و وارد شدن فشار از هر ناحیه به مقعد می تواند باعث تحریک عصب ها و بالشتک های عروقی شود. این سیاهرگ هایی که تحت فشار قرار گرفته اند در گذر زمان ورم کرده و منجر به بواسیر داخلی می شوند. این حقیقت؛ شایع ترین دلیل برای به وجود آمدن هموروئید داخلی است. مواردی وجود داشته که می توانند زمینه ساز تشکیل این توده باشند. که عبارتند از:

  • زور زدن هنگام اجابت مزاج: زمانی که بیهوده زور زده و دفع ندارید، فشار های وارد شده به رکتوم را افزایش می دهید. که باعث تشکیل توده می شود.
  • یبوست مزمن: ابتلا به یبوست مزمن و سفت بودن مدفوع که درمان نشده و بی توجه باقی بماند به کانال رکتوم و مقعد آسیب وارد کرده و سیاهرگ ها را خراش دهد. به مرور زمان این سیاهرگ های آسیب دیده عفونت مدفوع را جذب کرده و متورم می شوند که به آنها بواسیر داخلی می گویند.
  • اسهال مزمن: اسهال بیماری است که در آن مدفوع به دلیل شل بودن زیاد حالت اسیدی به خود می گیرد. در نتیجه باعث آسیب زدن به بافت تحریک پذیر مقعد می شود.
  • چاق بودن و داشتن اضافه وزن: افرادی که چاقی مزمن دارند معمولا هنگام نشستن فشار دو برابری به مقعد آنها وارد می شود. در نتیجه خونرسانی در این قسمت کم شده و توده های بواسیری ایجاد می شوند.
  • ورزش های سنگین: این ورزش ها مانند وزنه برداری، می توانند فشار وارد شده به رکتوم را چند برابر کنند. این فشارها برای ناحیه نشیمنگاه کاملا مضر است.

گرید یا درجات مختلف هموروئید داخلی

درست از زمانی که دچار هموروئید داخلی شدید و تا وقتی که توده رشد کرده و بزرگ می شود به درجات مختلفی می رسد. نسبت به اینکه در گرید ۱،۲،۳و ۴ می رسد، روش درمان آن هم فرق می کند. درجات بواسیر داخلی و درد آن عبارتند از:

منبع: اکسیر یاب | بواسیر داخلی چیست

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.